”Jeg kan ikke ændre uddannelsen alene”

Nina Hemmersam tiltræder den 1. december 2025 som ny institutchef på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole (KP). Hun har et indgående kendskab til de pædagogiske arbejdspladser i Københavns Kommune, som hun vil bruge, når den nye uddannelsesreform skal forberedes og omstilles til praksis.

Af: Anni Wiecka

26 år. Så længe har Nina Hemmersam arbejdet med det pædagogiske felt i Københavns Kommune.

”Jeg har en viden om, hvad for nogle behov man har som arbejdsplads, når man skal ansætte pædagoger, og så har jeg stor erfaring med at samarbejde med pædagoguddannelsen om nye løsninger på rekruttering til pædagogfaget. For eksempel har jeg lavet sporskifte- og meritpædagog-ordningen sammen med pædagoguddannelsen. Og så har jeg en hel masse erfaring med at udvikle organisationer, ledere og medarbejdere,” fortæller Nina Hemmersam, som i dag er HR-chef i Børne- og Ungdomsforvaltningen, men som fra den 1. december 2025 tiltræder som ny institutchef på pædagoguddannelsen på KP.

 

”Jeg tænker, at de erfaringer, jeg har, passer rigtig godt ind i formålet med uddannelsesreformen: At få en tættere kobling mellem uddannelse og praksisfelt. Jeg har rigtig meget viden om praksisfeltet, som jeg kan tage med ind i uddannelsesdelen,” siger hun.

 

Hvad mener praksis?

Nina Hemmersam har også ambitioner om at inddrage og trække på praksis, når den nye uddannelsesreform skal udmøntes:

 

”Jeg glæder mig til at lære undervisere og ledere på pædagoguddannelsen at kende og forstå, hvordan de arbejder. Hvad fylder i deres arbejde? Hvad drømmer de om, vi kunne gøre på nye og andre måder sammen? Og så skal vi have nogle gode snakke med praksis om, hvad der fagligt er på spil med reformen af uddannelsen; hvad der fungerer både godt og mindre godt i dag, og hvad vi drømmer om for den nye uddannelse.”

 

Hun tilføjer:

 

”Jeg kan jo ikke ændre uddannelsen alene. Det skal ske i samarbejde med dem, som leverer uddannelsen i det daglige.”

 

Klar til opgaven

Den nye pædagoguddannelse træder først i kraft til sommeren 20227, så LFS’ medlemmer vil næppe se forandringer fra dag ét, den nye institutchef sidder på posten, påpeger hun.

 

”Men jeg håber, at de over tid vil opleve at få nogle studerende i praktik, der ser en bedre sammenhæng mellem praktik og uddannelse, end det er tilfældet nu. Og at man får nogle nye kollegaer, som er godt uddannet og klar til opgaven, når de får deres første job,” siger Nina Hemmersam.

 

Hun håber desuden, at arbejdet med den nye uddannelsesreform vil føre til mindre frafald på pædagoguddannelsen.

 

”Jeg kan i hvert fald godt forestille mig, at en god uddannelse kan føre til, at flere af dem, der starter på uddannelsen, bliver der. Eller at det tiltrækker flere studerende til uddannelsen. For det er jo ingen hemmelighed, at der mangler både pædagogstuderende og pædagoger,” siger hun.