517 underskrifter på advarsel til Mattias Tesfaye: Fysisk indgriben vil skabe flere problemer
”Det er et fuldstændigt skråplan at ville løse skolens problemer med magt over for børn. Vi har brug for flere pædagoger og lærere, mere efteruddannelse og bedre tid til relationsopbygning,” siger Kirsten Gunvor Løth, som er forkvinde i LFS og medunderskriver på et åbent brev til børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, som bliver bragt i Politiken i dag lørdag den 11. oktober.
517 forskere, fagpersoner og foreninger har skrevet under på det åbne brev, som advarer mod et lovforslag fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye om at udvide læreres adgang til fysisk indgriben mod elever.
De mange fagpersoner udtrykker bekymring for, at lovændringen risikerer at optrappe konflikter og øge mistrivsel blandt både elever og medarbejdere i folkeskolen.
I dag må lærere allerede anvende fysisk magt, hvis en elev er til fare for sig selv, for andre eller for inventaret. Men ministerens forslag skal lærere også kunne gribe ind fysisk, hvis elever “forstyrrer undervisningen”.
Det møder kritik fra forskerne, der vurderer, at dette tiltag ikke adresserer årsagerne til uro og kommer til at skabe mere utryghed. “Kortvarigt kan magt stoppe en konflikt, men på længere sigt risikerer vi at forværre børns trivsel og relationer,” skriver forsker og initiativtager Louise Klinge sammen med 516 medunderskrivere.
Brevet fremhæver en række samfundsmæssige og pædagogiske udfordringer som for få pædagoger, stigende andel af ikke-uddannede lærere samt manglende mulighed for relationsarbejde som hovedårsagerne til elevernes uro.
“Strukturelle problemer og utilstrækkelige ressourcer har gennem længere tid sat lærere og elever under pres. Vi bør styrke rammerne for positive relationer frem for at øge mulighed for magtanvendelse,” står der i brevet.
Brevet påpeger, at international forskning viser, at øget kontrol og magt typisk fører til mere modstand, dårligere trivsel og forværret læringsmiljø. Fysisk indgriben kan skade relationerne mellem lærere og elever og øge risikoen for yderligere konflikter – og give særlige problemer for sårbare børn og unge.
Forskerne og fagpersonerne foreslår en række alternative løsninger:
- Ansættelse af flere velkvalificerede medarbejdere i skole og daginstitution
- Fokus på supervision og kompetenceudvikling for personale
- Oprettelse af konflikthåndterings- og forebyggelsesteams på alle skoler
- Fleksible rammer for elever, der har behov for at trække sig fra større grupper
- Systematisk arbejde med relationsarbejde og social forebyggelse
“Skolen skal være et sted for trivsel og udvikling. Løsningen er ikke mere magt, men bedre ressourcer og stærkere fællesskaber,” slutter brevet.
Læs den fulde version af det åbne brev til Mattias Tesfaye her.
