Stille og effektivt, som et flueben på en lang dagsorden, besluttede kommunalbestyrelsen på Frederiksberg at lukke den kommunale dagpleje.
En ordning, der i årevis har givet små børn en tryg start på livet med tæt voksenkontakt og tid til det enkelte barn i et hjemligt miljø. En ordning, jeg selv som dagplejer på Frederiksberg gennem mange år har været en stolt del af.
I stedet vil politikerne lade den kommunale dagpleje overgå til privat dagpleje, ”i en tæt dialog med dagplejerne på Frederiksberg”, som sagsfremstillingen lød. Paradoksalt nok, da beslutningen om at lukke den kommunale dagpleje blev truffet, mens en stor gruppe dagplejere og forældre fra Frederiksberg demonstrerede med bannere og slagsange ude foran Frederiksberg Rådhus.
”Men så er der vel en god begrundelse for det?”
Efter at have læst det følgende, kan du selv tage stilling. Og er du kommunalpolitiker, kan du overveje, om du stadig synes, det var en god idé at stemme ”ja” til forslaget om at lukke den kommunale dagpleje.
Rekruttering slået fejl
Det primære argument for at lukke den kommunale dagpleje er, at den rekrutteringskampagne, som kommunen selv har igangsat og budgetteret med frem til udgangen af 2025, ikke har ført til kvalificerede ansøgere til dagplejestillingerne.
Mig bekendt er vi stadig i 2025, og året er langt fra slut endnu. Og så er politikerne åbenbart ligeglade med, at der kort tid før beslutningen om at lukke den kommunale dagpleje blev truffet, var kommet to nye ansøgere til dagplejen.
To ansøgere til en kommunal dagpleje, der i øjeblikket har fire dagplejere med almene pladser og to specialdagplejere, er for mig at se et ganske pænt resultat.
Især når man tager i betragtning, at der i mange år ikke er blevet ansat nye dagplejere, når andre er gået på pension, hvilket jo netop er hovedårsagen til problemet med manglende dagplejere.
For børn er der nok af. Ja, faktisk er der hele 17 børn på venteliste til den kommunale dagpleje på Frederiksberg.
Fjern ét problem, tilføj tre nye
Et andet argument for at lukke den kommunale dagpleje er dyre anlægsudgifter. Bygningen, hvor den eksisterende legestue for dagplejere på Frederiksberg er, skal rives ned i 2027, og etableringen af nye lokaler vil komme til at koste mellem 17 og 23 millioner kroner, lyder det.
Det er da også utroligt mange penge. Spørgsmålet er så bare, om det virkelig er nødvendigt at bygge nyt, når kommunen i forvejen har lokaler, der fint egner sig til formålet, og alt inventaret fra den eksisterende legestue kan føres direkte derover?
Gjorde man det, kunne man i samme ombæring løse problemet med, at når to dagplejere fx er syge på samme tid, så har de øvrige dagplejere ikke mulighed for at tage børnene i gæstepleje ved at oprette et gæstehus i selvsamme bygning. Et forslag, som dagplejerne selv har stillet politikerne, længe før beslutningen om at lukke den kommunale dagpleje blev truffet.
Bliver vi i sporet omkring gæstepleje, så er det endnu en ting, der ikke er gennemtænkt af politikerne.
Hvis den kommunale dagpleje overgår til privat dagpleje med driftsoverenskomst i kommunen, er det nemlig tanken, at gæsteplejen skal være i en institution. Vil det sige, at man så placerer tre dagplejebørn i en vuggestuegruppe, hvor der er 12 børn i forvejen? Og hvis ”ja”, hvad så med normeringen i vuggestuerne, for der må jo ikke være 15 børn på en stue med tre voksne?
De spørgsmål har jeg fremlagt for hjernen bag beslutningen om at lukke den kommunale dagpleje, dagtilbudschef Dennis Danielsen, og han kunne ikke svare på nogen af dem.
Hvad med børnene?
Selv hvis man løser problemet med normeringerne i vuggestuen, efterlader det stadig et meget centralt spørgsmål: Hvad med dagplejebørnene?
Det er en stor omvæltning for et barn at gå fra små børnegrupper på tre børn, tæt voksenkontakt og tid til det enkelte barn til en fire gange så stor børnegruppe med og fremmed pædagogisk personale.
Af samme årsag er forældrene til dagplejebørnene heller ikke begejstrede for gæsteplejeløsningen.
Og hvad så nu?
Der er rigtig mange ubesvarede spørgsmål vedrørende den private dagplejes driftsoverenskomst med kommunen. For siden hvornår har en kommune dækket alle udgifterne for en privat virksomhed? Og er der lavet en juridisk vurdering af, om kommunen overhovedet må finansiere gæstepleje for en privat aktør – og hvad det lægger op til fremover, hvis kommunen begynder at dække udgifter for private aktører.
Dagtilbudschef Dennis Danielsen siger selv, at der ikke er udsigt til besparelser ved den nye dagplejeordning.
Så kære politiker: Du har truffet en beslutning, der får vidtrækkende konsekvenser for børn, for forældre og for dagplejerne.
Beslutningen hviler på et spinkelt grundlag: En kampagne, der dårligt nok er kommet i gang, ubesvarede spørgsmål om økonomi, rammer og jura – og en løsning, som ikke tager hensyn til børnenes behov.
Det er ikke for sent at tænke jer om én gang til. Giv den kommunale dagpleje på Frederiksberg en reel chance.
Majbritt Kronbøl er forretningsudvalgsmedlem i LFS, tidligere dagplejer i Frederiksberg Kommune og borger på Frederiksberg.
Debatindlægget er blevet trykt i en kortere version i FrederiksbergLIV både digitalt og i det fysiske blad.