Torsdag den 06.11.2025
I Randers hersker der politisk en fortælling om, at pædagogiske assistenter ikke er uddannede medarbejdere.Til trods for, at de erhvervsuddannede pædagogiske assistenter har en mere end 3 år lang pædagogisk uddannelse.
På dagtilbudsområdet i Randers Kommune foregår en vigtig debat: kommunen lever godt nok op til minimumsnormeringerne – men andelen af voksne består i for høj grad af ikke-uddannede.
Her er Randers ikke alene. På landsplan kan vi i FOA konstatere, at en stigende andel af de voksne i børnehaver og vuggestuer er ikke-uddannede. Det kalder på en debat om, hvordan vi sikrer, at det pædagogiske personale i vores dagtilbud har tilstrækkelige kompetencer til at sikre kvaliteten i vores dagtilbud.
I Randers hersker der politisk en fortælling om, at pædagogiske assistenter ikke er uddannede medarbejdere. Til trods for, at de erhvervsuddannede pædagogiske assistenter har en mere end 3 år lang pædagogisk uddannelse. Randers Kommune har lige nu 603 ufaglærte pædagogmedhjælpere. Det svarer til 28,1 % af de ansatte i dagtilbuddene. Samtidig er der 127 pædagogiske assistenter svarende til 12,2 % og 59 % uddannede pædagoger og 1 % mellemledere. Det betyder, at tæt på 1/3 af de voksne i dagtilbuddene er uuddannede. Heldigvis kan kommunen som arbejdsgiver ændre det ved at udvikle deres ansattes kompetencer.
Uddannelsen til pædagogisk assistent er en af de mest eftertragtede erhvervsuddannelser blandt unge. Alligevel har erhvervsskolerne de seneste år afvist næsten halvdelen af de unge, der ønsker at komme ind pga. mangel på lærepladser. På SOSU skolen i Randers har man i 2024 afvist 42 kvalificerede ansøgere. Randers Kommune har ansat godt 70 pædagogiske assistentelever og flere vil gerne ind på området. Det bør kommunen bakke op om. Den pædagogiske assistentuddannelse er et godt bud på, hvordan man tiltrækker flere faglærte pædagogiske medarbejdere.
De pædagogiske assistenter kan med deres praksisnære uddannelse bringe børn på kanten af børnefællesskaber med i legen. De kan planlægge og gennemføre aktiviteter, som fremmer børnenes motoriske udvikling. De kan skabe trivsel og udvikling hos børnene, og de kan sammen med pædagogerne løfte den faglige dialog og sparring.
Heldigvis kan der hurtigt gennemføres et fagligt løft. Pædagogmedhjælpere, som har arbejdet inden for området i mere end 2 år og selv er over 25 år, kan få merit for deres årelange erfaring og tage uddannelse på mindre end 1 år. Det skal vi tilbyde de mange dedikerede pædagogmedhjælpere, vi allerede har på stuerne. Skal vi skabe kvalitet og udvikling, som kan mærkes af børn og forældre, og øge trivslen blandt børnene, så skal vi øge andelen af uddannede voksne.
Det kræver, at vi anerkender og gør brug af alle faglærte pædagogiske faggrupper.
Lad os støtte dem, der allerede er i faget og samle den guldgrube op, som Randers Kommunes politikere sidder på.
Lagt på den 06.11.2025