kalenderforside 2023 Foto: Ida Skou Mikkelsen Læs op Udskriv Beretning for FOA/PMF København Syd Beretning for perioden 2025 til 2027 Godaften og velkommen til Generalforsamling 2025 i PMF København syd😊 Tak til jer der er kommet – det er altid dejligt, når vi får besøg af jer medlemmer, her på adressen som jo er jeres, nemlig medlemmernes hus. Beretningen skal meget gerne give jer et overblik over det store arbejde, der bliver lavet i afdelingen af både ansatte og valgte, og hvis I synes vi mangler noget, så er det fordi, det er svært at få alt med, MEN én I normalt aldrig hører om er vores regnskabsdame, Lijuan, som vi deler med PMF 1 og KLS. Det er hende der altid sørger for at vores afdelings- og kursus regnskaber bliver godkendt uden anmærkninger hos revisorerne – hun giver os nogle gange grå hår – bare se på Marianne, der har måtte supplere med lidt farve – ja og jeg har opgivet, og dette kun fordi hun er er så pertentlig og dygtig og stiller så mange spørgsmål. Tak for Lijuan😊 Normalt har jer som er tilmeldt generalforsamlingen fået tilsendt en skriftlig beretning, men det har vi lavet om på i år. Fremover vil der ikke være en skriftlig beretning, men alene en mundtlig udgave. Det betyder at, I slipper for en masse gentagelser, men vi lover jer, vi nok skal få det hele med alligevel. Som I kan se, så er vi igen flyttet, da vores bofæller i Ballerup havde brug for pladsen, og vi derfor ikke kunne blive boende hos dem. MEN faktisk har de gjort os en tjeneste. Vi er rigtig glade for at være kommet ”hjem” til Hvidovre, som jo ligger lige i smørhullet af vores 6 kommuner. For de fleste af os betyder det også, at dagen er blevet et par timer længere, da vi ikke har så lang en transporttid mere. Til at gøre rent i vores nye lokaler, har vi ansat David, som kommer én gang om ugen og sørger for, her er rent og pænt. Vi er superglade for David, som I også kommer til at se, når vi har medlemsarrangementer – måske har nogle af jer allerede mødt ham. Vi er faldet godt til her i Hvidovre, men der er stadig ting vi ønsker os. Det er små ting, som vi med tiden, flytter rundt på eller indkøber, når vi finder det rigtige. På samme måde som når vi hjemme hos os selv flytter til en ny bolig. På kontoret har vi også fået en ny medarbejder, Linda. Pia, der havde været hos os i lidt over et år, havde fået for langt til arbejde. Hun brugte mere end 3 timer om dagen i transport og selvom der var plads til 1 – 2 hjemmearbejdsdage valgte hun at søge et andet job. Da FOA-forbund overtog arbejdsskadesagerne fra 1. december, havde vi ikke brug for en fuldtidsmedarbejder mere. – I stedet talte vi med Linda, der er FTR i Tårnby og har en kontoruddannelse, om hun kunne tænke sig at være vores administrative medarbejder i de 17 timer om ugen, hvor hun ikke er FTR. Det ville hun heldigvis godt og 1. marts startede Linda på kontoret, i første omgang for at finde ud af om det overhovedet var noget for hende, og så kunne vi evaluere. Vi har aftalt med kommunen at hun er ansat der, da hun jo stadig er FTR og så frikøber vi hende i de 17 timer. Heldigvis synes Linda om arbejdsopgaverne og om at være sammen med os på kontoret i Hvidovre. Derfor er hun stadig frikøbt fra Tårnby Kommune. Årets kalender 2026, den må I, for nogle, desværre se langt efter. Prisen er simpelthen blevet alt for høj og flere og flere af jeg takker nej, når vi kommer ud og afleverer kalenderne. Det er forståeligt nok, da de fleste ar jer bruger jeres smartphone til at holde styr på aftaler m.m. Derfor giver det heller ikke mening, at vi fastholder kalenderen. Siden sidst, har vi sat endnu mere fokus på den pædagogiske assistent uddannelse. Her er vi blevet bevidste om, at nogle af vores kolleger føler sig presset og føler vi har ambitioner på deres vegne, så selv om vi ønsker uddannelse for alle, skal vi huske, at det ikke er alle, der har de samme ønsker. Kommunerne vil gerne have uddannede i alle stillinger, og det er her, vi i den grad er kommet på banen. Hvorfor er uddannede i forvaltningernes og politikernes øjne pædagoger? ved de ikke at de pædagogiske assistenter lærer mere om pædagogik på deres studie?? På Folkemødet i 2023, fik Hvidovres Borgmester, Anders Wolf, talt nedsættende om vores uddannelse, og det kom han til at ”fortryde”. Marianne fik sat ham i stævne og så drog Marianne og FTR i Hvidovre en tur til Hvidovre Rådhus. Her måtte han dog anerkende, at han nok fik sagt noget, han ikke vidste så meget om. Derfor tæller de pædagogiske assistenter nu med i fordelingstallet, når man siger, man vil have 70% uddannede på dagtilbudsområdet i Hvidovre Kommune. Vi har i alle vores kommuner opfordret alle til at uddanne sig, og her er der ingen undskyldninger. På vores overenskomst kan alle komme på uddannelse uden at gå ned i løn, har man læsevanskeligheder eller er ordblind, findes der også råd for dette. Så er du ikke allerede pædagogisk assistent – så er det bare med at komme i gang. For at få fokus på uddannelsen i alle vores kommuner, er Marianne og jeg taget på tur hos vores andre Borgmestre. Her inden Kommunalvalget, har vi besøgt Brøndbys Borgmester, Maja Højgård, der var positiv og gerne ville regne andelen af pædagogiske assistenter med, men som en andel for sig selv, og selvfølgelig også med en opbakning til at uddanne flest muligt. Rødovre kommunes Borgmester, Brit Jensen, havde vi møde med for en måned siden – hun var svær at få en aftale med, da hun er en meget travl dame. Britt lyttede til vores bekymringer i forhold til anerkendelsen af de pædagogiske assistenter og vi håber, hun tager det med sig i sit arbejde. Hun synes, at de i kommunen har nogle rigtig dygtige pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter og vil gerne have at alle, der ønsker det tager en uddannelse, men helst til pædagog. Men der er stadig lang vej for anerkendelsen fra politisk side i Rødovre Efter kommunalvalget, tager vi en runde i vores sidste 3 kommuner – det bliver spændende OG hvem mon er blevet Borgmestre? Ny Struktur i FOA: 5. marts tog vi til Strukturkongres i Odense – en laaang tur til en kort seance, men det var trods alt vigtigt og spændende. Her skulle vi stemme om FOA’s nye struktur. Før strukturkongressen havde FOA 4 sektorer: Social- og Sundhedssektoren, Pædagogisk Sektor, Kost- og Servicesektoren og Teknik- og Servicesektoren. Fremover skal vi kun være 3 sektorer. Det betyder at Kost- og Servicesektoren og Teknik- og Servicesektoren bliver til én sektor og i de andre sektorer, vil der komme nogle småjusteringer i forhold til organiseringsforhold, der bl.a. kommer til at betyde, at vi vil få en ny type medlemmer, der normalt hører til i Social- og Sundhedssektoren. I forhold til jer medlemmer kommer det ikke til at betyde noget, men FOA som helhed kommer til at blive en anelse mere slank, da der vil være færre politiskvalgte i Forbundshuset, og der dermed kan spares nogle penge. Det får mig til at tænke på - hvor er fagbevægelsen på vej hen? Hvor længe kan vi holde fast i Den Danske model? Det er derfor vigtigt, at vi får vores kollegaer til at organisere sig og blive en del af vores fællesskab- et fællesskab, der har gjort at vi har det arbejdsmarked vi har i dag – det er allerede godt, men det kan altid blive bedre. For at gøre noget nyt er FOA i gang med at implementere FOAmodellen FOAmodellen er FOAs nye fælles tilgang til at håndtere lønindplacering og organisering af nyansatte. Den skaber overblik over sager og resultater – og giver dermed bedre mulighed for at følge op på, om nyansatte bliver talt med og tilbudt medlemskab. Modellen bidrager til at kunne realisere kongresmålet om kontakt til alle nyansatte og skal skabe værdi for både medlemmer og tillidsvalgte. Samtidig reducerer den med tiden administrative byrder og giver nye redskaber til arbejdet – så mere tid kan bruges på medlemmerne. FOAmodellen er fleksibel og kan tilpasses lokale forhold, så alle FOA-fagforeninger har mulighed for at tage den i brug. Lønforhandlinger er der hele tiden fokus på. Hver gang der bliver ansat en ny kollega på vores overenskomst, skal deres lønforhandles. Nogle ansættes på timeløn, andre tidsbegrænset og så er der dem der bliver ansat helt normalt i en fastansættelse. Alle dem har vi ”fingrene i” og tjekker om alt er OK. Derudover har vi også de årlige lønforhandlinger, for dem der allerede ar ansat. Vi beder vores kommuner om en opgørelse over hvem der er ansat, hvordan, hvornår, hvor mange timer og hvordan deres lønsammensætning er. Så bliver oplysningerne smidt ind til forbundet, der ud fra oplysningerne, kan lave en rapport, der giver et overblik over, hvad lokallønsprocent m.m. er for den enkelte medarbejder i kommunen. Og så begynder forberedelserne og planlægning til forhandlingerne med arbejdsgiverne. Det er en proces der ofte strækker sig over mere end et halvt år, og når vi er færdige, har vi det lidt som vi har løbet en maraton: åndenød, udmattelse, men også en glæde over det er overstået og en stolthed over vi får flere og flere lønkroner hjem til mange af vores medlemmer. MEN desværre ikke til alle, der kan få hvert år, da økonomien ikke er til, at alle får mere i løn hvert år. JA og så tikker uret igen – vi evaluerer og lærer af vores erfaringer, og så vi er klar til en ny omgang igen året efter. OK 2026: Her prøver FOA også noget nyt. Normalt har FOA sendt ud til alle medlemmer og spurgt dem hvad de mener der skal med i den kommende overenskomst. Det har ofte være spredt fægtning, hvad er er kommet ind og det er naturligt nok, fordi vi alle tænker meget smalt og ikke hæver os op til fuglene og ser verdenen derfra. Derfor blev alle tillidsrepræsentanter inviteret til TR-træf i Fredericia d. 2. september, så vi i fællesskab kunne komme med forslag Vi skal nok forvente at vores fritvalgsuge, altså den os over 55 år nyder godt af, kommer i spil, så vi kommer til at miste den. Det er fordi FOAs medlemmer gerne vil ligestilles med det der blev vedtaget på det private område, nemlig 3 fritvalgsdage til alle, der fx kan bruges til mere barns syg og omsorgsdage til egne forældre. Vi glæder os til det er vel overstået kapitel😊 Bestyrelsen, nye forslag m.m. Igen i år, denne gang fra 17.-20. september drog bestyrelsen på konference. Det er altid 4 intensive dage, med hårdt arbejde, men også med tid til socialt samvær, da vi er af den overbevisning at, når vi skaber gode relationer, hvor vi kender hinanden på godt og skidt, kan vi også i fællesskab lave et bedre arbejde. Her fik vi evalueret året der er gået, opdateret vores vision og sat nye ting i søen, hvor vi til maj vil lave et medlems arrangement, hvor vi tager i en tur i ZOO efter lukketid, men at vi også vil ringe alle vores medlemmer op i løbet af året og selvfølgelig forberedte vi også generalforsamlingen i dag, hvor vi bl.a. vil komme med nogle ændringsforslag til vores vedtægter, for at tilpasse os den virkelighed der er. Dem tager vi senere😊 Igen i år, har vi sagt farvel til en af vores bestyrelsesmedlemmer, Charlotte Storm fra Tårnby, der har valgt at arbejde indenfor et andet område. Tusind tak Charlotte for dit fantastiske arbejde, de gode ideer og mange sjove grin og oplevelser sammen med dig – vi vil komme til at savne dig😊 Salg af PenSam Bank og Forsikring: I 2022 valgte FOA at sælge PenSam forsikring til Gjensidige. FOA har efterfølgende indgået en aftale med ALKA om gode forsikringer. I foråret kom så det næste chok, PenSam bank var i nattens mulm og mørke blevet solgt til Arbejdernes Landsbank, fordi det er dyrt at drive bank, når der kun er 4000 kunder. Der er også meget lidt i forhold til, hvor mange medlemmer der er i FOA og så skal man også gøre det man er bedst til, nemlig at drive pensionsselskab. I afdelingen havde vi lige haft kundemøde, hvor man kunne flytte sin bank til PenSam – så det var en meget chokerende udmelding. Arbejdernes Landsbank har samme sociale holdninger som Pensam, men vilkårene bliver ikke de samme. Vi glæder os dog over at PenSam stadig er et rigtig godt og solidt Pensionsselskab, der stadig er det selskab, hvor man får mest for pengene. Det betyder, at du ikke løber tør for pension – om så du bliver 100 år😊 Kenneth Hansen, der deltog fra PenSam på vores generalforsamling sidste år, ville gerne have været her igen i år, men på grund af salget, har han desværre måtte melde fra. Ny struktur for uddannelse af tillidsvalgte, hvilket giver mere arbejde til afdelingen, men også lidt flere penge i kassen😊 Alle fagforeninger skal have en fagforeningsunderviser, hos os er det mig der i samarbejde med Linda, skal afholde 3 dages TR-introforløb som er tilrettelagt så det ens for hele organisationen. Der skal som minimum afholdes 2 kurser om året. Det er meningen at både TR-suppleanter og AMR, med tiden, skal være med på dele af introforløbet. Som udgangspunkt kan det aldrig være helt ens, da der rundt omkring i landet er lokale forhold som man er nødt til at passe ind i undervisningen. Som udgangspunkt er det en rigtig god ide, og når det er sat rigtig i gang og vi finder vores ben i det, skal det nok blive rigtig godt. Aktiviteter gennem året – ja vi har nået en del fx: • 23. april havde vi medlems arrangement med Jakob Mark – der fortalte om næsten at have mistet synet på grund af stress – det kan anbefales at læse hans bog Fart Blind. • Kundedag med Pensam • Bisidder kursus • TR-intro • Uddannelse for erfarne tillidsvalgte, hvor vi havde sendt 3 afsted for at afprøve om det kunne være fremtiden, MEN det blev dyrt for os og det var skudt langt over målet og havde en helt anden målgruppe. Vi arbejder på, at der laves et andet tilbud. • Der har været Pop-up arrangementer, der desværre ikke havde mange deltagere • Konferencer og uddannelser for kontoret og meget meget mere. Til sidst – tusind tak til jer der er kommet i dag – det er altid fantastisk at være sammen med jer MEN senere håber jeg, at det bliver MIG der løber med alle bankogaverne – jeg har taltrænet hele året og føler mig vel forberedt😊 Rigtig god generalforsamling. 😊