Torsdag den 25.06.2026
Vi har fejret to velfærdstalenter i år – og det er vi helt utroligt glade for.
Det er en særlig fornøjelse at fejre unge mennesker, der har valgt en karriere inden for FOAs arbejdsområder og som tidligt i deres arbejdsliv skiller sig ud for stærke faglige og personlige kompetencer.
Det er altid en fornøjelse at læse nomineringerne, som har ført til at de blev en af de 100 velfærdstalenter som FOA og Pensam kårede, så dem synes vi at alle medlemmer af FOA Nordsjælland skulle kigge lidt med på.
Vi håber at I bliver lige så stolte af jeres fag af at læse om vores to velfærdstalenter som vi er:
Dennis, social- og sundhedsassistent på Lindevang
Nomineringen til velfærdstalentprisen er indsendt af en beboer på Lindevang og beskriver meget flot, hvor stort et engagement og faglig kompetence, som Dennis lægger i sit arbejde. Stort tillykke til både Dennis og Lindevang - det må være fantastisk at være din kollega.
Dennis' nominering:
”For 1,5 år siden flyttede jeg ind på Lindevang, jeg glædede mig til noget nyt og bedre, men på samme tid var jeg virkelig bange og utryg, for ville dette sted blive endnu et socialpsykiatrisk botilbud, hvor de kunne hjælpe mig med det hele den første uge/måned, indtil de lærte mig rigtigt at kende og jeg var tryg i at vise hvordan jeg faktisk havde det.
Jeg blev modtaget på dagen af Dennis, som skulle være primært i mit netværk, og det tidligere bosted lavede en overlevering af information og vigtige ting om mig. Den første tid gik og vi fik styr på de forskellige ting. Jeg havde tidligere været meget selvskadende på kanten til det livsfarlige.
Jeg havde stadig dage, hvor jeg var selvskadende, men slet ikke i samme grad. Meget hurtigt blev det tydeligt, at det ikke var selvskaden som fik opmærksomheden eller skulle have energien. Det var heller ikke ”overdrevet omsorg” med bekræftende ord, om hvor synd det var for mig i situationen eller i livet. Det var en meget bedre form for omsorg, det var en snak om, hvad vi sammen kunne gøre for, at jeg ikke var selvskadende igen, vi begge vidste, at der var risiko for det igen.
Jeg blev tilbudt et behandlingsforløb for min PTSD og selvskade, og jeg var godt nok i tvivl til at starte med, men jeg sagde ja og gennem hele dette forløb er jeg blevet støttet.
Alt det som jeg har skrevet ovenover, er ”bare” en masse praktiske ting som Dennis gør, så min hverdag bliver nemmere. Men Dennis er en person som er så meget mere end de praktiske ting og opgaver omkring mig. Dennis er også den som fortæller mig, hvor meget jeg har rykket mig på det 1,5 år jeg har boet her, og det bliver sagt, når jeg ikke kan se meningen med noget. Han er den som giver min skulder et klem på en helt særlig måde, så jeg ikke er i tvivl om at det en anerkendelse af at jeg kæmper. Han er et menneske med hjertet på rette sted, som vil hjælpe mig også, når jeg ikke tror på det.”
Emma, social- og sundhedsassistent på Plejehjemmet Strandhøj
Emma blev indstillet, af sin leder, fordi hun er en god kollega og en faglig stærk medarbejder. Stort tillykke til både Emma og Strandhøj - det må være fantastisk at være din kollega.
Emmas nominering:
”Emma har haft sin ansættelse her på Strandhøj plejehjem siden hun var elev. Da hun blev uddannet som SSA startede hun i dagvagt og er nu trådt ind i aftenvagtsteamet. Hendes mod og vilje til at lære plejehjemmets beboer at kende hele døgnet, tråder i kraft når hun byder sig ind i alle vagtlag. der gøres.
Hun er fleksibel og er motiveret for at arbejde sammen med alle kollegaer i huset. Til trods for deres første nyuddannet er deres ansvarsbevidsthed, moden og klar til at gribe en opgave – eller til. Hun er hele tiden nysgerrig på ny viden, og hun har en exceptionel evne til at omsætte den nye viden og bruge den i udførelse af faget, samt videreformidle dette til kollegaer.
Hun er videbegærlig og er top motiveret for at lære nyt, så hun kan bringe det med ind i sit arbejde. Hun er vellidt blandt sine kollegaer, som glæder sig til at komme i vagt med hende, og hendes positive, glade smil smitter af fra hun møder den første i døren og til hun går hjem igen. Når der er nye kollegaer, studerende eller elever i huset, tager hun dem gerne med sig, og lærer fra sig.
Hun kan relatere til sin egen elevtid, og dermed sætte sig ind i deres sted. Hendes gode kontakt til kollegaer og beboere ses også hos de pårørende. Emma er plejehjemmets velfærdsteknologiske ambassadør, hvor hun er med til at udvikle og afprøve nye teknologiske metoder til gavn for både kollegaerne og beboere. En teknologi som udvikler sig hele tiden og som er nødvendig for at håndtere kommende opgaver, i en sektor der kommer til at mangle hænder på sigt.
Når man ser tilbage på udviklingen, har Emma gjort sig, er det med styrke og faglighed, og det fortsætter heldigvis.
Emma er med til at sætte en god standard for hvordan vi ser det fremtidens sundhedsvæsen – med unge som tager ansvar, har mod på jobbet med ældre borgere og ikke er bange for at gribe opgaven an. Vi glæder os til at følge dig og din udvikling – tak Emma.”