Torsdag den 25.06.2026
Sommeren står for døren og det betyder ferie og ro på, men ikke for alle.
For det er også en tid, hvor det kan være lidt ekstra anstrengende at være på job. Måske færre hænder, måske flere vikarer.
Men det betyder ikke, at du som ansat skal løbe hurtigere, aflyse dine pauser, vide alt og stå for langt størstedelen af de opgaver der er på arbejdet. Ifølge Arbejdsmiljøloven er det ledelsens ansvar at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø, også i ferieperioder.
Det betyder, at der fortsat skal være korrekt oplæring målrettet den enkelte, så der fx gennemføres et forflytningskursus til nyansatte og vikarer, hvis du er ansat indenfor social- og sundhedsområdet eller sættes lidt ekstra tid af til tale om pædagogikken bag de mange små rutiner i børnehaven osv. Der skal i ferieperioder, såvel som på alle andre tidspunkter, være harmoni imellem opgaver og de ressourcer I har og kan enderne ikke nå sammen er det lederens ansvar at fortælle jer, hvilke opgaver I ikke skal løse.
Nu er det sommer så hvorfor ikke bruge anledningen til at sætte tempoet ned, overholde pauser og lav en hyggelig stund med hinanden. Det handler om hvordan vi kan holde til arbejdet på den lange bane, hvordan vi kan være noget for os selv, vores kolleger, patienter/borgere og vores familie, når vi kommer hjem.
Læs mere om restitution og pauser her og få en snak på din arbejdsplads, hvordan I kan lave gode pauser hos jer i løbet af sommeren.
Med ønske om en skøn og rolig sommer fra arbejdsmiljøteamet i FOA Nordsjælland