Tirsdag den 16.12.2025
Rammen om et godt arbejdsmiljø er din arbejdsgivers ansvar, men som medarbejder kan du også selv gøre meget for at afhjælpe og forebygge eventuelle arbejdsmiljøproblemer.
Her i FOA hjælper vores arbejdsmiljøkonsulent Carina dig på vej, hvis du oplever udfordringer i arbejdsmiljøet på dit arbejde. Det gør hun fordi, vi gerne vil passe på dig, som er medlem her hos os.
Undersøgelser viser, at arbejdsmiljøet sammen med lønnen er den vigtigste faktor for din motivation til at gå på arbejdet. Nye undersøgelser peger på, at dårligt arbejdsmiljø kan koste dyrt i forhold til sygedage og dermed kan det have en alvorlig personlig konsekvens.
Læs mere om dette i ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA .
Oplever du udfordringer så tag fat i din TR eller AMR eller ring til vores arbejdsmiljøkonsulent Carina på tl.f 46 97 33 51. Hellere én gang for meget og hurtigere end du tror er nødvendigt. Jo hurtigere du får taget fat om det der er udfordrende des hurtigere, kan du komme videre.
Når man taler om godt eller dårligt arbejdsmiljø taler man i disse år oftest om det psykosociale arbejdsmiljø. Det vil sige om man fx har støttende kollegaer, indflydelse på arbejdet og tydelig retningssættende og retfærdig ledelse.
Det som vi ser her i FOA Nordsjælland er, at travlhed har en stor indflydelse på hvordan disse ting folder sig ud på arbejdspladsen. Når det går for stærkt, sker uhensigtsmæssige ting og måske laver vi fejl i vores arbejde, bliver lidt for hurtige i kommunikationen eller glemmer den pause der gør, at man får talt med sine kollegaer i dag.
Nu er det jul, så hvorfor ikke bruge anledningen til at sætte tempoet ned, overholde pauser og arbejdstid ligeså. Det handler om hvordan vi kan holde på den lange bane, hvordan vi kan være noget for os selv, de mennesker vi arbejder for- og med og vores familie når vi kommer hjem.
Læs mere her om restitution og pauser og få en snak på din arbejdsplads hvordan I kan lave gode pauser hos jer.
Vi har lavet denne plakat som I kan printe og hænge op – på toilettet, på opslagstavlen eller i personalerummet.