Mads Sagill

“Pædagoger fortæller mig, at det er en gave at have en pædagogisk assistent at sparre med. Det kan man ikke på samme måde med en pædagogmedhjælper,” siger Mads Sangill.
Foto: Inge-Marie Krøier

Vi former fremtidens faglighed – derfor er den pædagogiske assistent vigtigere end nogensinde

En faglighed med potentiale: Mads Sangill ved, hvad han taler om. Han er både uddannet pædagog og pædagogisk assistent – og netop derfor har han et særligt blik for, hvad den pædagogiske assistentuddannelse kan bidrage med på arbejdspladserne:

Af: Inge-Marie Krøier

“Der er et kæmpe potentiale i at forme en pædagogisk assistent. Det er en mulighed for at præge og udvikle fagligheden helt fra starten – og det er noget, vi skal tage alvorligt,” siger han.

Ifølge Mads viser undersøgelser, at arbejdspladser, der kender til uddannelsen, i højere grad er villige til at ansætte pædagogiske assistenter. Det handler om at kende værdien af den faglighed, de bringer med sig.

Uddannelsen som springbræt – og som mål i sig selv
Mange bruger uddannelsen som et springbræt til pædagoguddannelsen, men det er langt fra hele historien:

 “Der er også dem, der finder deres rette hylde som pædagogisk assistent. Det er ikke en ‘light-version’ af pædagoguddannelsen – det er en selvstændig faglighed,” understreger Mads.

Uddannelsen kan være en vej ind i faget for dem, der måske ikke trives med den akademiske frihed i pædagoguddannelsen, men som blomstrer i en mere struktureret og praksisnær undervisning.

En faglighed, der kan mærkes i hverdagen
Pædagogiske assistenter kommer ud med et sprog for pædagogisk praksis. De kan sætte ord på, hvad de gør – og hvorfor de gør det. Det gør en forskel:

“Pædagoger fortæller mig, at det er en gave at have en pædagogisk assistent at sparre med. Det kan man ikke på samme måde med en pædagogmedhjælper,” siger Mads.

De lærer at føre forældresamtaler, arbejde med handleplaner og reflektere over, hvad der skaber tryghed – ikke bare hvad der “virker”.

Rekruttering kræver handling – ikke bare håb
Mads er ikke i tvivl: Vi står midt i en rekrutteringskrise, og det kræver, at vi tænker nyt. Det handler ikke kun om at uddanne flere – men også om at tage ansvar som arbejdsplads:

“Det ryster mig, at nogle kommuner ikke har elever. Hvor er solidariteten? De unge vil gerne – men de skal have en plads at lære på,” siger han.

15 % af eleverne står uden praktikplads fra start. Det er ikke godt nok. Hvis vi vil have dygtige medarbejdere i fremtiden, skal vi investere i dem i dag.

“En stor tak skal lyde til de arbejdspladser, der allerede har taget imod pædagogiske assistentelever. I viser vejen frem – og I gør en forskel. Den seneste landsdækkende undersøgelse viser desværre, at kvaliteten i mange børnehaver halter. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at vi investerer i faglighed og fremtid. Pædagogiske assistenter er ikke bare en løsning – de er en nødvendighed,” udtaler Anne-Grethe Sveistrup som er fagpolitisk leder i FOA Nordjylland med ansvar for medlemmerne på det pædagogiske område.

En vej for dem, der vil – og kan
Mads peger på, at nogle pædagogmedhjælpere allerede har det, der skal til – de mangler bare muligheden for at tage skridtet videre. Og det er ikke alle, der skal være pædagoger:

“Hellere et helt menneske, der lykkes som pædagogisk assistent, end én der knækker nakken på pædagoguddannelsen,” siger han.

Klar til at tage næste skridt?
Hvis du arbejder som ufaglært og drømmer om at få papir på dine evner – eller vil udvikle dig fagligt – så er den pædagogiske assistentuddannelse måske noget for dig. Du bliver ikke ladt i stikken. Du bliver taget i hånden, undervist, og du får mulighed for at vokse.

 “Vi skal ikke bare have elever – vi skal have færdiguddannede. Og det starter med, at vi tør tro på dem, der gerne vil,” slutter Mads.

Elevarbejde på SOSU Nord  

Elevarbejde på SOSU Nord

Elevarbejde udarbejdet af kommende pædagogiske assistenter på SOSU Nord i Aalborg.