DOK-Nyans

🔍 Vigtigt ved nyansættelse – husk dokumentationen

Kære alle

En af de vigtigste opgaver for os som fagforening er at sikre medlemmernes løn- og ansættelsesvilkår. Det gør vi på mange måder – men særligt i forbindelse med nyansættelser er der ofte grundlag for, at vi på et medlems vegne kan indlede en lønforhandling.

Her skal vi tage højde for en række faktorer, der kan have betydning for lønindplaceringen, fx:

  • Er der erfaring fra tidligere ansættelser? (dokumenteret via lønsedler, ansættelsesbrev, ATP-oversigt m.v.)

  • Er der gennemført relevante uddannelser, AMU-kurser eller erhvervsuddannelse, der bruges i arbejdet?

  • Har der tidligere været indbetalt til en arbejdsmarkedspension?

  • Andre personlige erfaringer, der kan være relevante for lønnen


⚠️ Vi ser desværre ofte…

…at nyansatte medlemmer udelukkende bliver tilbudt grundlønstrin 14 og ingen tillæg – også selvom deres CV eller ansøgning beskriver relevant erfaring.

Problemet er, at denne erfaring ofte ikke bliver vurderet, hvis den ikke er dokumenteret.

Vi oplever også, at det for nogle medlemmer tager lang tid at fremskaffe den nødvendige dokumentation, hvilket forsinker hele lønforhandlingen.

👉 Derfor: Husk at gemme dokumentation fra tidligere ansættelser og kurser, så du hurtigt kan finde det frem, når du har brug for det.


🏥 Et konkret eksempel

Vi har for nyligt hjulpet et medlem, der blev ansat i regionen på et hospital. Hun havde mange års erfaring fra en kommune – og det udløste 7 ekstra kvalifikationstrin.

Men da HR i regionen ikke havde styr på vores overenskomst, nægtede de i første omgang at give hende de 7 trin.
Først efter vores involvering, og med den nødvendige dokumentation, lykkedes det – dog med en forsinkelse i ansættelsen på 14 dage.

Det understreger, hvor vigtigt det er at:

  • være medlem af den overenskomstbærende fagforening (FOA/KLS)

  • og at have dokumentationen klar.

Med venlig hilsen

Mimi Bargejani
Formand