Fik millioner efter arbejdsskade

FOA stævnede Ankestyrelsen, og et FOA Århus-medlem fik en stor erstatning, efter hun havde mistet erhvervsevne.

I 2011 fik en ældrepleje-ansat en skulderskade, mens hun arbejdede. Skaden var så alvorlig, at FOA Århus-medlemmet i 2014 kom på førtidspension, fordi hun ikke længere kunne arbejde. Alligevel mente først Arbejdsskadestyrelsen og senere Ankestyrelsen ikke, at FOA Århus-medlemmet skulle have erstatning for erhvervsevnetab.

- Da den afgørelse kom i 2017, gav jeg op, så jeg kan kun takke FOA for, at jeg har fået den erstatning, siger medlemmet, som ønsker at være anonym.

FOA Århus foreslog medlemmet at stævne Ankestyrelsen, som nu har ændret holdning.  Det betyder, at den tidligere ældrepleje-ansatte nu får et engangsbeløb på godt en million kr., som er skattefri. Dertil kommer en efterbetaling for den periode, hvor den tidligere forkerte afgørelse har været gældende, og det er er mere end 1,6 mio. kr. før skat og delvis modregning i førtidspensionen. Desuden vil FOA Århus-medlemmet frem til folkepensionen modtage i alt godt 1,2 mio. kr. før skat og modregning.

- Jeg er rigtig glad for, at sagen nu er afsluttet; det er en fantastisk følelse, siger hun.

Sagen har varet 11 år, og de har været hårde.

- Det er umenneskeligt, og man føler sig som en kastebold. For man ved selvfølgelig bedst selv, hvordan man har det, men det er andres mening, der tæller for systemet, forklarer FOA Århus-medlemmet, der har et godt råd til andre, som får en skade:

- Gå til din fagforening, så de kan hjælpe dig; det er ufatteligt vigtigt.