Debatindlæg: Politikerne har ansvaret for ressourcerne i ældreplejen

Situationen på Plejeboligerne Kongsgården understreger, at en ordentlig ældrepleje kræver tilstrækkeligt mange ressourcer.

Det skal ikke undskylde, hvis ældre får en behandling, som ikke er i orden. Men det kan forklare nogle af de ting, som pressen gennem årene har beskrevet på ældreområdet – senest om Kongsgården. Og derfor sige noget om, hvordan situationen kan blive bedre.

For hvad sker der, hvis man er for lidt uddannet og kvalificeret social- og sundhedspersonale, så man ikke kan nå opgaverne? Hvis man for eksempel ikke kan nå at skifte en plejehjemsbeboer i tide, fordi en anden beboer med demens er ved at forlade plejehjemmet. Og man dag efter dag står i den slags dilemmaer?

Mennesker reagerer forskelligt. Nogle knokler til de knækker og bliver sygemeldte med stress. Andre foretager deres egne faglige prioriteringer og samler på den måde ressourcer sammen til de borgere, hvor de tænker, at behovene er størst.

Og nogle mister måske ubevist noget af deres sunde fagetiske bevidsthed om, at de arbejder med andre mennesker. Simpelthen fordi man jo ikke kan behandle mennesker på den måde. Den proces kalder man forråelse.

For mange bliver det måske lidt af hvert. Man knokler lidt for meget, prioriterer lidt for selvstændigt og bliver lidt forrået. Og ingen af delene er i orden, men enderne skal jo nå sammen på de betingelser, som nu engang er.

Og ingen steder er det personalet, der har bestemt ramme-vilkårene. Det er politikerne og cheferne, der har bestemt, hvor mange ressourcer der skal være, og hvordan de skal bruges. Social- og sundhedspersonalet må arbejde på de vilkår, som andre har bestemt.

Så det vil klæde beslutningstagerne at tage ansvar for de ældres velfærd og de ansattes arbejdsvilkår og forbedre de forhold, som FOA Århus i årevis har kritiseret.

Inge Jensen Pedersen

Formand for FOA Århus