Stor interesse for fast hurtigfærge Samsø-Århus

En ny markedsundersøgelse viser, at mange samsinge gerne vil have en hurtigfærge, der året rundt sejler mellem Århus og Samsø.

På en skala fra 1 til 10 svarer hele 39% af samsingene ”10”, mens 13% svarer ”9” eller ”8”, når spørgsmålet lyder: ”Hvor interessant er en passagerhurtigfærge for dig?”. Det viser en undersøgelse, som Samsø, Odder og Aarhus kommuner står bag, og som også viser, at der en stor interesse blandt århusianere og fritids-samsinge.

Undersøgelsen anslår, at en fast hurtigfærge mellem Samsø og Århus årligt vil få 160.000 enkeltrejser, og heraf vil 43% være ny trafik, mens de 57% vil være trafik, der flytter fra Sælvig-Hou-ruten. Hurtigfærgen vil kræve et økonomisk tilskud på omkring 4,7 mio. kr., vurderer undersøgelsen.

- Tallet bygger på, at færgen som en del af det kommunale Samsø Rederi får del i stordriftsfordelene her, og at rederiet jo ikke skal give overskud, forklarer Samsø Rederis direktør Carsten Kruse.

Det bliver også analyseret, hvor stor interessen for en hurtigfærge er på Tunø, da færgen også på nogle ture vil kunne sejle indenom her, men den del af undersøgelsen er først færdig efter sommerferien.

Samsø Kommunes færgeudvalg ser på færgeplanerne den 24. august, og senere skal også kommunalbestyrelsen tage stilling.

Skibsassistenterne ved både Samsø Rederi og Tunøfærgen er medlemmer af FOA Århus, hvor næstformand Mette Fuglsig Schjødt er positiv overfor planerne:

- Jeg tror på, at en hurtigfærge kan blive en gevinst for både Århus og de to øer, siger hun.