Alle klar til konflikt

Det er nødvendigt, at alle FOA Århus-medlemmer er parate til at gå i konflikt, understreger afdelingsformand Inge Jensen Pedersen.

Det er uklart, om FOAs arbejdsgivere vælger en omfattende lockout, der vil omfatte langt de fleste FOA Århus-medlemmer.

- Usikkerheden betyder, at alle offentligt ansatte medlemmer skal forberede sig på, at de kan komme i konflikt, siger FOA Århus formand Inge Jensen Pedersen.

Det er sandsynligvis d. 6. marts, at FOA varsler konflikt for de områder, som forbundet i første omgang har udtaget til at strejke. Og arbejdsgiverne har meddelt, at de først derefter fortæller, hvordan de vil reagere.

FOA har i dag offentliggjort, hvor forbundet i første omgang vil varsle konflikt, hvis det kommer dertil. Og på FOA Århus områder er det kun neurofysiologi-assistenterne, social- og sundhedsassistenterne, husassistenterne, service-assistenterne samt portørerne på Aarhus Universitetshospital, der er udtaget – det psykiatriske hospital er dog undtaget.

- Men så længe arbejdsgiverne ikke har svaret, så ved vi ikke, hvor omfattende konflikten reelt bliver fra start, understreger Inge Jensen Pedersen.

Dertil kommer, at FOA kan vælge at udvide konflikten på et senere tidspunkt, ligesom der bliver brug for, at alle FOA Århus medlemmer støtter op om overenskomstkravene.

- Der bliver en kamp om den offentlige mening, og derfor er det vigtigt, at folk deltager i demonstrationer og i diskussioner med venner og bekendte, fastslår Inge Jensen Pedersen.

Hvis strejkevarslerne bliver sendt d. 6. marts, kan strejkerne begynde fra d. 4. april. Forligsmanden kan udsætte konflikten i to gange 14-dage, hvis der er udsigt til forlig.