Får du betaling for ændret arbejdstid?

Det er vigtigt, at du har tjek på din arbejdstid, så du får betaling for overarbejde, merarbejde eller ekstravagter.

FOA Århus opfordrer alle til at fotografere eller kopiere deres vagtplaner både før og efter ændringer, ligesom det er en god idé, at man dagligt noterer sin arbejdstid i egen kalender. Det er også godt at notere sig, hvornår den ansvarlige ændrer vagtplanen. Det er så vigtigt, at man sammenligner dokumentationen med arbejdstidsopgørelsen, som er grundlaget for lønnen og lønsedlen. På den måde kan man opdage fejl og også dokumentere dem.

Baggrunden er, at FOA Århus ofte får henvendelser fra medlemmer, der ikke har fået løn for overarbejde, merarbejde eller ekstra vagter. Derfor opfordrer fagforeningen alle medlemmer til både at sikre sig, at deres arbejdstidsopgørelse er korrekt og sørge for, at de kan bevise, hvornår de har arbejdet.

På SOSU-området har alt dette særlig stor betydning. Her har medarbejderne desuden ret til ekstrabetaling, hvis de arbejder på såkaldt planlagte/beskyttede fridøgn, så det er vigtigt, at der er tjek på dem.