En julehilsen fra FOA Århus

Kære FOA-medlemmer, tillidsvalgte og samarbejdspartnere

”Hvad du ønsker, skal du få..” er en strofe, som mange af os snart skal synge, mens vi går rundt om juletræet. Det er også en forventning, som vi kan tillade os at have, når vi husker politikernes løfter i den kommunale og regionale valgkamp.

Her lovede politikerne bedre forhold for børn, ældre og psykisk syge samt meget andet, som der også er brug for. I FOA Århus husker vi løfterne, og vores ønskeliste er lang.

Vi håber, politikerne vil sikre, at børnene kan få mere voksenkontakt, når de bliver passet udenfor hjemmet. Og at politikerne forstår, at et løfte om ”mere uddannet personale” også betyder flere pædagogiske assistenter.

Vi ønsker, at politikerne sikrer de ældre en værdig behandling og husker, at hele ældreområdet - og ikke mindst hjemmeplejen - har brug for et løft.

I forhold til psykiatrien håber vi på mere personale, flere sengepladser og mere sammenhængende behandlingsforløb, så psykisk syge kan få en bedre hjælp.

Også de somatiske sygehuse er pressede og trænger til forbedringer. Det betyder flere ressourcer, men desuden kræver en effektiv drift, at alle personalegrupper får lov at bidrage med det, de kan. Og det gælder naturligvis også social- og sundhedsassistenter og serviceassistenter.

Når det gælder kollektiv trafik er det vigtigt, at politikerne husker, at kollektiv trafik er andet end letbanen, selvom den nok skal blive et stort fremskridt. Et effektivt busnet er nødvendigt, hvor letbanen ikke kører. Og en direkte kommunal eller fælleskommunal færgeforbindelse mellem Samsø og Århus kan få enorm betydning for øen, men også blive en gevinst for Århus.

Det er også vigtigt, at politikerne forstår, at hvis den offentlige sektor skal fungere ordentligt, så skal kommuner og regioner kunne rekruttere og fastholde medarbejderne. Det kræver, at FOAs medlemmer og andre lavtlønnede offentligt ansatte får et ordentligt lønløft ved næste års overenskomstforhandlinger. Og derfor bør lønstigningerne ikke ske i procenter men i kroner, da det forholdsmæssigt hæver de lavest lønnede mest.

Jo, der er nok at tage fat på i 2018.

FOA Århus ønsker alle en glædelig jul og et rigtigt godt nytår.

På afdelingens vegne
Inge Jensen Pedersen