Der indføres mange former for velfærdsteknologi i disse år. Vasketoiletter, spiserobotter, loftlifte og telemedicin er eksempler på ny teknologi og hjælpemidler, som især indføres på social- og sundhedsområdet.
En del af den nye teknologi kan aflaste medarbejderen fra tunge løft og besværlige arbejdsstillinger. Og en del af den nye teknologi kan gøre det muligt for borgeren at blive længere tid i eget hjem, fx telemedicin, målinger, rådgivning og støtte over nettet.
FOA synes, det er en positiv udvikling, når ny teknologi frigør tid til personlig kontakt og omsorg for borgeren, og når personalet kan undgå ensformige løft eller belastende arbejdsstillinger.
En del kommuner tror, at de kan spare penge ved at indføre nye teknologier. Men især i begyndelsen er der brug for tilvænning, tilpasning og oplæring i den nye teknologi. Nogle gange kan den nye teknologi ikke anvendes i bestemte borgeres hjem. Andre gange tager det tid, før den nye teknologi viser sig effektiv – og dermed tager det også tid, før den reelle besparelse uden serviceforringelser kan ses på kommunens budgetter.
Du skal søge indflydelse på, hvordan de nye teknologiske hjælpemidler indføres, så kvaliteten ikke forringes. Husk at ny teknologi aldrig kan erstatte de menneskelige ressourcer med faglig indsigt og erfaring.
Hvis indførelsen af velfærdsteknologi medfører personalereduktioner, kan I argumentere for, at de sparede midler skal forblive inden for området til at dække et stigende behov.
Indførelse af ny teknologi bør altid gå hånd i hånd med kvalificeret oplæring, også for at sikre tryghed blandt det faglige personale.
Spørg i de MED-udvalg, der drøfter forslag om anvendelsen af velfærdsteknologi, om politikerne skærer i budgettet samtidig med, at de indfører nye teknologiske hjælpemidler. Husk også at spørge om, hvordan det samlede regnskab ser ud for kommunen.
Især i begyndelsen har medarbejderne brug for ekstra oplæring og tilpasning. Politikerne og forvaltningen skal give plads til dialog mellem borger og medarbejder. Og de skal afsætte god tid til oplæring.
Tag det op i dit eget MED-udvalg, hvis dit område bliver berørt. Og giv resultatet af jeres drøftelse videre til jeres repræsentanter i sektor-MED eller Hoved-MED, så de får input til at kvalificere spareforslaget, før budgettet bliver vedtaget.
Få samlet viden og erfaringer fra dine kollegaer før drøftelserne i MED. Viser teknologien sig at være mere til besvær end til gavn? Måske har I selv gode ideer til (andre) nye hjælpemidler eller tilpasninger af dem, I allerede bruger. Det er vigtigt, at I også giver disse erfaringer videre – både i dit eget lokal-MED og til Hoved-MED. Sådan bliver alle ledelsesniveauer i kommunen opmærksomme på problemerne. Det kan både være før budgettet bliver vedtaget, og det kan være efter budgetvedtagelsen, når besparelsen skal rulles ud.
I bør også drøfte uddannelsesbehov: Der er allerede udviklet et kursus i velfærdsteknologi under AMU (Arbejdsmarkedsuddannelse), som er målrettet det daglige omsorgsarbejde. Hvis der opstår andre behov, eksempelvis for serviceassistenter og rengøringsassistenter, skal det meddeles til Serviceerhvervenes Uddannelsessekretariat (SUS) via det lokale uddannelsesudvalg. Spørg i din lokale FOA-fagforiening, hvis I er i tvivl om, hvem der skal bringe det videre.
Hvis det er vanskeligt at samle viden og erfaringer, så lav din egen miniundersøgelse: Hvor mange steder i jeres område bliver der brugt robotstøvsugere, spiserobot og så videre? Og hvad er konsekvenserne for borgere og medarbejdere?
Hjælp til budgetarbejdet som tillidsvalgt
Når der skal spares - særligt til tillidsvalgte
Kontakt jeres FOA-fagforening, eksempelvis hvis I vil have hjælp til en ”miniundersøgelse”.
Se hvad spareforslaget går ud på, og hvad den typiske konsekvens er. Se også, hvad du kan gøre som tillidsvalgt for at sikre kollegerne så gode forhold som muligt.
Se oversigt over indhold og værktøjer om budget