Der er flere veje til indflydelse når politikerne diskuterer budget. Se hvilke - og hvor du kan finde bestemmelserne om jeres rettigheder i aftalerne
Gå til
I har ret til indflydelse på flere tidpunkter, når politikerne arbejder med budgetterne. Det er MED-rammeaftalen, TR-reglerne, og Hovedaftalen, der giver jer disse rettigheder.
Medarbejdernes repræsentanter i MED-systemet skal informeres om alle forhold om budget og økonomi, der har eller kan få betydning for medarbejdernes arbejdsforhold.
Informationspligten gælder ledelsen i regionen, kommunen og på arbejdspladsen. Det kan fx være før budgettet bliver vedtaget i kommunalbestyrelsen, eller før rammebesparelsen bliver udmøntet på jeres institution.
I skal informeres før ledelsen træffer sin beslutning. MED-rammeaftalens § 7 stk. 4, 5 og 6.
Jeres drøftelser i MED-systemet skal ske med den leder eller ledelse, der har kompetencen til at træffe beslutning i sagen. Det kan også være den leder, der har kompetencen til at indstille en beslutning til det politiske niveau. Det betyder at MED-Hovedudvalget får en særlig rolle, når det gælder budgettet. MED-rammeaftalen § 5.
I MED-rammeaftalen er der også et krav om, at MED-Hovedudvalget skal mødes med ”kommunens politiske ledelse” mindst én gang om året for at drøfte budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold. MED-rammeaftalens § 9, stk.3. Ved denne drøftelse har I krav på en redegørelse for sammenhæng mellem opgaver og ressourcer. Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne § 5.
Der skal være lokale retningslinjer, for hvordan drøftelser om ”Budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold” skal foregår i jeres MED-system. Dvs. der skal ligge retningslinjer for proceduren; fx hvem der skal inddrages hvornår. Hold øje med at den bliver overholdt af ledelsen, så I bliver inddraget de steder, der er blevet aftalt. Retningslinjerne er aftalt i MED-hovedudvalget mellem ledelsen og jeres medarbejderrepræsentanter. Eksisterer de ikke allerede skal de aftales. Spørg din MED-repræsentant i MED-hovedudvalget, hvis du ikke kan finde hjælp i retningslinjen. MED-rammeaftalens § 8, stk. 3, 1. punkt.
I alle MED-udvalg skal ledelsen give den information, som er nødvendig for, at I har overblik over alle de konsekvenser, budgettet kan få. I skal også have reel mulighed for at tale med de medarbejdere, I repræsenterer (baglandet). Og I skal have mulighed for at forberede drøftelsen i MED-udvalget om budget og økonomi.
I kan bl.a. bede om skriftlig information målrettet jeres MED-udvalg. I kan også aftale en mødeplan, der giver mulighed for at drøfte budget og økonomi på forskellige tidspunkter i løbet af året. I bør som minimum allerede i foråret have mulighed for at drøfte input til det kommende års budget. I skal også have mulighed for at give input til drøftelsen i MED-hovedudvalget før mødet med politikerne. Og I bør have mulighed for at drøfte udrulningen af budgettet forud for, at jeres leder træffer beslutninger om udmøntningen af det aktuelle budget.
Læs mere om budget for tillidsvalgte her.
Hvis ledelsen ikke overholder sin informationsforpligtelse i henhold til MED-rammeaftalens § 7 stk. 4 – 6, kan du ”trække i nødbremsen”.
Læs mere om MED-aftalen og om brug af informationspligten.
Det fremgår af TR-aftalens § 11 stk. 2:
”Tillidsrepræsentanten fungerer som talsmand for de medarbejdere, tillidsrepræsentanten er valgt iblandt, og kan over for ledelsen forelægge forslag, henstillinger og klager fra medarbejdere samt optage forhandling om lokale spørgsmål.”
Fællestillidsrepræsentanten kan forhandle med eksempelvis forvaltningen på vegne af hele pædagogmedhjælpergruppen.
På institutionsniveau kan den enkelte tillidsrepræsentant bede den leder, som har magt og agt til at rulle budgettet ud (typisk institutionens leder), om forhandling om en faggruppes forhold, når deres opgaver vil blive ændret som følge af budgettet.
Ledelsen kan ikke nægte at forhandle spørgsmålet med den relevante tillidsrepræsentant.
Hvis ledelsen ikke vil optage forhandling om spørgsmålet, skal I sikre, at forhandlingsanmodningen er sket skriftligt (send en e-mail), og at afslag bliver givet skriftligt.
Får I afslag kan jeres lokale FOA-afdeling rejse sagen som et brud på TR-aftalen. TR-aftalens § 11 stk. 2
Hovedaftalen er afdelingens formelle adgang til forhandling med kommunen eller regionen. FOA og 3F har fælles hovedaftale. I kan bede afdelingen om at forhandle besparelserne med kommunen.
Afdelingen kan bruge § 2 som ”knage” til at starte en forhandling om besparelserne:
”§ 2. Samarbejde og organisationsfrihed Stk. 1 Hovedaftalens parter er enige om at fremme et godt samarbejde og virke for rolige og stabile arbejdsforhold på tjenestestederne. Stk. 2 KL og den enkelte kommune/den øvrige ansættelsesmyndighed vil hverken direkte eller indirekte lægge hindringer i vejen for, at de ansatte organiserer sig i forbund, der er omfattet af hovedaftalen.” Hovedaftalens § 2
Det er ikke alting, der er egnet til at blive dokumenteret med tal. Nogen gange er der behov for at vise historien bag tallene frem. Men det kan også være et supplement til tallene at fortælle, hvordan tallene giver sig udslag for rigtige mennesker i virkeligheden.
Historier fra praksis, kan være konkrete begivenheder, som virkelige mennesker har oplevet, eller det kan være en illustrativ historie, der skaber en sammenhæng og en dybere forståelse af en problemstilling.
Det er vigtigt at skelne og oplyse helt klart, hvad der er fiktion eller en tænkt situation, og hvad der er virkelighed. Hvis det er en virkelig case, skal I kunne dokumentere det. Men der kan være hensyn til ansatte, der ikke ønsker at stå frem, eller borgere, der er tavshedspligt overfor.
Praksishistorier kan fortælle om mange forhold. Her er nogle ideer. Find selv på flere.
Læs også FOAs guide til god dokumentation.
Kontakterne kan bruges på flere måder:
Der er nærmest ingen grænser for, hvordan man kan lave aktivisme. I kan selv finde på gode idéer, eller I kan lade jer inspirere af idéerne på siden her.
Måske er I en lille gruppe, som kan udvikle idéerne, engagere deltagere, sørge for det praktiske og koordinere med FOA afdelingen. Måske er I mange samlet og må fordele opgaverne og finde måder at samle op og koordinere. Det er godt at skabe mulighed for, at man kan være med på sin egen måde, hvad enten man er bedst til det kreative eller det praktiske. Sociale medier kan måske være en hjælp til at holde kontakt og koordinere. Eller I kan bruge dem til at sprede jeres budskaber.
Se oversigt over indhold og værktøjer om budget