Der findes endnu ikke en samlet evaluering af de ændrede regler på fritvalgsområdet. Der finder heller ikke noget videnskabeligt grundlag, der underbygger konklusionerne i KL’s potentialeafklaringer om besparelser ved udbud.
Mange faktorer spiller ind i forhold til den samlede effekt af udlicitering:
- Hvad er risikoen for konkurs, og hvordan undgår kommunen de værste følgevirkninger af en konkurs?
- Hvordan undgår kommunen ”dumpingtilbud”, som ødelægger markedet? I 2014 har eksempelvis Kolding Kommune oplevet konkurser, da timeprisen i et udbud blev presset ned under et realistisk omkostningsniveau.
- Sikrer udbudskravene om kvalitet, forsyningssikkerhed, udvikling m.m., at der ikke sker forringelser for de ældre?
- Hvordan indgår kommunens udviklingsstrategi om rehabilitering/hjælp til selvhjælp? (se afsnit om rehabilitering). Vil de private leverandører, som bliver afregnet pr. time, overhovedet bidrage til den udvikling?
Ved nogle udbud bliver medarbejderne virksomhedsoverdraget til den private leverandør og er dermed sikret visse rettigheder. Men det sker langt fra i alle tilfælde. En virksomhedsoverdragelse betyder heller ikke, at medarbejdernes beskæftigelse er sikret. Det er fx kun de medarbejdere, der er brug for, der bliver overdraget, og de er ikke garanteret samme timetal.