Siden en lovændring i 2013 har det været enklere at udbyde opgaver og udlicitere på ældreområdet, og mange kommuner har benyttet sig af muligheden.
Kommunerne kan vælge mellem flere alternative muligheder for udbud på ældreområdet:
Mange faktorer spiller ind i forhold til den samlede effekt af udbud:
Ved nogle udbud bliver medarbejderne virksomhedsoverdraget til den private leverandør og er dermed sikret visse rettigheder. Men det sker langt fra i alle tilfælde. En virksomhedsoverdragelse betyder heller ikke, at medarbejdernes beskæftigelse er sikret. Det er fx kun de medarbejdere, der er brug for, der bliver overdraget, og de er ikke garanteret samme timetal.
Udover at stille krav om virksomhedsoverdragelse, der hvor det er muligt, kan I arbejde for, at kommunen stiller andre krav til leverandørerne. Det er muligt at stille krav til leveradørerne så længe kommunen betaler dem direkte, også selvom det er fritvalgsleverandører. Kravene – ofte i form af ”klausuler” - kan blandt andet omfatte:
Der findes endnu ikke en samlet evaluering af de ændrede regler på fritvalgsområdet. Der finder heller ikke noget videnskabeligt grundlag, der underbygger konklusionerne i KL’s potentialeafklaringer om besparelser ved udbud.
Mange faktorer spiller ind i forhold til den samlede effekt af udlicitering:
Kontakt altid din lokale FOA-fagforening, når der kommer forslag om udbud på ældreområdet. Fagforeningen kan trække på eksperter i forbundet, som kan hjælpe med at udforme krav til udbudsmaterialet og medvirke til at sikre medarbejdernes vilkår.
Se hvad spareforslaget går ud på, og hvad den typiske konsekvens er. Se også, hvad du kan gøre som tillidsvalgt for at sikre kollegerne så gode forhold som muligt.<br>
Se oversigt over indhold og værktøjer om budget