Med en privatisering har kommunen ikke længere ansvaret for borgeren udover det tilsyn, som lovgivningen forpligter politikerne til at sørge for.
Det er borgeren selv, der vælger en privat leverandør, som inden for lovgivningens rammer har ansvaret for borgeren – lidt på samme måde som fx en privat advokat eller en bankrådgiver.
Privatisering fremmes af nedskæringer Privatisering er ikke politikernes beslutning, men de vil ofte gennem deres budgetlægning fremme – eller hæmme – privatisering. Det gælder specielt ved nedskæringer på børne- og ældreområdet i kommunerne. For regionernes vedkommende er det dårligere tilbud og længere ventelister på sygehusene, som presser borgerne over til private tilbud og sundhedsforsikringer. .
Hvis borgerne ikke er tilfredse med den offentlige service, kan de på en række områder vælge et privat alternativ. I nogle tilfælde er det gratis for borgeren, i andre tilfælde skal de helt eller delvist selv betale.
Vælger borgeren et privat tilbud, bliver det som regel et alternativ og ikke et supplement til det offentlige, og pengene følger ofte med over til den private sektor.
Politikerne kan i forbindelse med budgetlægningen beslutte at ændre på strukturen for daginstitutioner og dagpleje. Det kan resultere i øget privatisering på børneområdet.
Selvejende daginstitutioner med driftsoverenskomst kan fx vælge at blive private institutioner. Når institutionerne bliver private, er de ikke længere en del af kommunens pædagogiske tilbud, men forældrene kan alligevel vælge dem og få et lovpligtigt tilskud fra kommunen.
Dagplejere kan også vælge at blive private, hvis kommunen vil nedlægge eller begrænse den kommunale dagpleje. På skoleområdet kan forældre og børn ligeledes vælge privatskoler. Og privatskolerne kan oprette alle typer af daginstitutioner som supplerende tilbud.
Rammerne for at oprette private institutioner er i det hele taget blevet lempet, så det eksempelvis er muligt at trække et overskud ud af institutionen til en privat koncern eller til en privat ejer.
På det specialiserede socialområde og på ældreområdet er der en lang tradition for private tilbud. Det kan være selvejende institutioner med driftsoverenskomst, som reelt har fungeret på linje med de offentligt ejede institutioner. Men det kan også være egentlige private virksomheder.
Reglerne på social- og ældreområdet blevet lempet, så der i dag er frit valg af plejecentre på tværs af landet. Det betyder, at private friplejehjem kan tiltrække borgere fra hele landet, uden at kommunerne kan regulere anvendelsen.
På socialområdet er det også i nogle tilfælde muligt at vælge private alternativer, blot man er visiteret til bestemte ydelser.
Det er vigtigt, at kommunale besparelser ikke fremmer privatisering. Øget privatisering går ofte ud over de nuværende medarbejderne, fordi opgaverne langsomt flyttes væk fra kommunen, som ender med at fyre medarbejdere på området.
De private tilbud er nogle gange rene dumpingtilbud, og det går ud over løn- og ansættelsesforhold og betyder dårligere arbejdstider, forringet arbejdsmiljø m.m.
Og sidst men ikke mindst kan privatisering øge uligheden i samfundet. Dem, der har råd til at betale ekstra, vil i højere grad vælge de private og her betale ekstra for et bedre serviceniveau.
Drøft konsekvenserne af besparelser: Den kommunale arbejdsgiver har pligt til at reagere Politikerne har som arbejdsgivere pligt til at afbøde eller undgå en udvikling, der truer beskæftigelsen.
Denne pligt bør indgå i jeres drøftelser med politikerne om, hvad budgetforslagene vil betyde, og om kommunen stadig vil være i stand til at tilbyde en attraktiv service til borgerne: Hvad gør kommunen for at leve op til de ønsker, borgerne har om fleksibilitet, faglig kvalitet, kontinuitet og tilrettelæggelse?
Inddrag brugerne i en drøftelse af budgettet Ved drøftelserne om udlicitering og privatisering er det en god ide at inddrage brugerrepræsentanter. Hvordan stiller handicaprådet sig? Hvad siger seniorrådet Ønsker forældrene store eller små daginstitutioner? Hvordan vægter de nærhed?
Se hvad spareforslaget går ud på, og hvad den typiske konsekvens er. Se også, hvad du kan gøre som tillidsvalgt for at sikre kollegerne så gode forhold som muligt.
Se oversigt over indhold og værktøjer om budget