En organisationsændring kan være fx være i form af en centralisering, en decentralisering, en sammenlægning eller lignende.
Særligt på børneområdet har politikerne mange steder besluttet store og omfattende centraliseringer. Især har de besluttet mange institutionssammenlægninger, og de har indført klynge- eller områdeledelse.
På ældreområdet er mange kommuner ved at ændre ledelses-og organisationsstruktur, ofte med en øget decentralisering af ansvaret til lokale grupper eller teams. Men også i nogle tilfælde med sammenlægning af områder og institutioner til større enheder.
Organisationsændringerne kan have både positive og negative konsekvenser for medarbejderne, uanset om der er tale om en centralisering eller en decentralisering – eller noget helt tredje. Men ofte er der meget på spil: Hvor skal jeg arbejde? Hvem bliver min chef? Hvad skal jeg lave? Får jeg indflydelse på min dagligdag?
Set med ”budgetbriller” er der ofte et grundlæggende problem: Organisationsændringer betyder sjældent flere ressourcer og/eller færre opgaver – tværtimod er målet ofte at levere mere service for de samme ressourcer, i hvert fald efter en periode.
Følg med så I kan nå at stille faglige krav I kan hjælpe ved at følge med i, om politikerne tager nye beslutninger om sammenlægninger, opdelinger, opgaveflytninger eller andre organisationsændringer så FOA kan komme tidligt på banen med faglige krav til blandt andet medarbejdernes arbejds- og ansættelsesvilkår, hvis de skal flytte.
Få information via jeres eget MED og sektor- eller hoved MED om kommende ”omstillinger”, der kan få konsekvenser for medarbejderne.
Hvis der er tale om ”væsentlige” konsekvenser, og hvis beskæftigelsen er truet, skal behandlingen i MED følge retningslinjen for behandling af større omstillingsprojekter. Procedureretningslinjen, som er vedtaget af MED-hovedudvalget dækker alle former for omstilling, også centralisering og sammenlægninger. Se i retningslinjen, hvornår og hvordan de forskellige MED-udvalg skal inddrages, og spørg jeres repræsentant i hovedudvalget, hvis det ikke står klart nok.
Få klarlagt konkrete ændringer, forudsætninger og vilkår Få klarlagt, hvilke ændringer der skal ske hvornår og hvorfor: Er eventuelle besparelser indregnet i budgettet fra begyndelsen, eller skal de først udmøntes, når ændringen er gennemført? Bliver der investeret ekstra ressourcer i gennemførelsen? Hvordan er processen – er der stadig meget, der er uafklaret?
Aftaler om lokal løn og eventuelle lokale aftaler om arbejdstid er ofte indgået på den enkelte institution. FOA skal arbejde for, at sådanne aftaler kan bevares, når institutioner og ledelsesstrukturen ændres. Få hjælp i din lokale fagforening til en vurdering af konsekvenserne.
Måske kan ændringer i strukturen være løftestang for krav om løntillæg? Et sådant krav kan dog kollidere med arbejdsgiverens ønske om besparelser.
Hvis ændringen betyder nedlæggelse af stillinger, kan FOA sikre større tryghed i ansættelsen ved at indgå en aftale med arbejdsgiveren om ret til omplacering.
Hvad betyder ændringen for opgaver og krav: Bliver fordelingen af opgaver og ansvar ændret? Er der nye krav, som kræver nye kompetencer og uddannelse? Hvilken rolle vil jeg og mine kollegaer kunne spille i fremtiden? Er der lagt en samlet strategi for ændringen, og har I haft mulighed for at drøfte den inden beslutning? Er der nogle erfaringer, som vi kan inddrage og lære af?
Store ændringer tager ofte tid at gennemføre: Er der accept at det, og bliver der investeret tilstrækkeligt i gennemførelsen – ledelsesmæssigt, tidsmæssigt, uddannelse mm?
Kontakt jeres lokale FOA-fagforening for at få støtte til forhandling af vilkårene, så snart I skal flytte rundt – hvad enten det er fysisk eller ledelsesmæssigt.
Se hvad spareforslaget går ud på, og hvad den typiske konsekvens er. Se også, hvad du kan gøre som tillidsvalgt for at sikre kollegerne så gode forhold som muligt.
Se oversigt over indhold og værktøjer om budget