I mange kommuner har politikerne vedaget en særlig form for centralisering på det tekniske område. Modellerne varierer fra kommune til kommune, men udgangspunktet er, at den tekniske service centraliseres i én tværgående enhed. Denne form for centralisering kaldes Facility Management eller bare FM.
Den reduktion af medarbejderstaben, som mange steder er fulgt med oprettelsen af servicecentre, medfører, at visse serviceopgaver ikke længere kan udføres. Måske er aftendækningen blevet dårligere, mælkeudbringningen er taget ud af serviceleveranceaftalerne, eller en lang række forefaldende daglige serviceopgaver kan være droppet.
De negative konsekvenser kan nogle steder opvejes af fordele som fx højere faglighed og professionel stolthed, nye udfordringer og kompetencer samt nye kollegiale fællesskaber og virksomhedskulturer.
I dit MED-udvalg eller som tillidsvalgte, kan I spørge lederen, hvilke ændringer der kan være på vej og hvorfor:
Dokumenter serviceforringelser Det er en god ide, at I lokalt dokumenterer de serviceforringelser, I mener, der vil opstå i kølvandet af strukturomlægningen. Her er jeres erfaringer og viden om dagligdagens opgaver helt central. For den viden har kommunalpolitikerne eller forvaltningen ikke.
Dokumentationen kan I give videre til den drøftelse i MED-hovedudvalget. Det skal I gøre før beslutningen om en eventuel omlægning. I kan også bringe jeres erfaringer og viden videre til din FOA-fagforening, som kan bruge det i en forhandling om rammerne for en omlægning og herunder indplaceringen af medarbejderne, kvalifikations- og uddannelseskrav m.v.
Se hvad spareforslaget går ud på, og hvad den typiske konsekvens er. Se også, hvad du kan gøre som tillidsvalgt for at sikre kollegerne så gode forhold som muligt.
Se oversigt over indhold og værktøjer om budget