Ansatte på offentlig overenskomst
Som arbejdsmiljørepræsentant vælges du automatisk ind i arbejdsmiljøgruppen på arbejdspladsen, der består af dig og en leder. I skal samarbejde om at løse gruppens opgaver.
Arbejdsmiljøgruppens opgaver er defineret i Arbejdsmiljøloven og fremgår af § 31 i 'Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljø'. Klik på de enkelte opgaver nedenfor for at se hvad de indebærer.
I arbejdsmiljøgruppen skal du være i processen omkring arbejdspladsens APV (arbejdspladsvurdering).
Du kan være med til at sikre, at I undersøger det, der er relevant for dig og dine kolleger. Du kan også være med til at sikre at løsningerne blive gode – og ikke mindst at presse på for at alle problemer bliver løst - også de svære problemer.
Læs mere om APV og arbejdsmiljørepræsentantens rolle i forbindelse med APV
I arbejdsmiljøgruppen skal AMR være med til at sikre, at der bliver fulgt op på de problemer, som fremgår af jeres APV samt og at jeres aftaler/retningslinjer bliver overholdt – fx antal senge på gangene, kørelister, børn på tur, sørge for at brugsanvisninger er opdaterede osv.
Herudover skal du følge din ”mavefornemmelse”. Har du på fornemmelsen, at dine kolleger er pressede, og hvis stemningen er unaturlig hektisk så undersøg, om det har sin rigtighed og i givet fald, om I kan gøre noget ved det. Hvis du ser glatte gulve, madvogne med defekte hjul, uhensigtsmæssige arbejdsgange m.m. så følg op på det sammen med lederen i arbejdsmiljøgruppen.
Du skal ikke nødvendigvis stå for al oplæring og instruktion, men alle nyansatte, vikarer m.m., der indgår i jeres daglige arbejde, skal have effektiv oplæring og instruktion i, hvordan arbejdet håndteres, herunder brug af diverse hjælperedskaber. Det samme gælder, når fastansatte får nye opgaver, eller hvis der skal implementeres ny teknologi.
Principperne, for hvordan oplæringen skal foregå, fastlægges i MED-udvalget. Men det er arbejdsmiljøgruppens opgave at kontrollerer, at oplæringen sker.
Hvis du opdager, at dine kolleger ikke får den aftalte instruktion, er det din opgave at give besked til din leder og/eller til MED-udvalget.
Efter en arbejdsulykke skal du undersøge ulykken. Du skal finde ud af hvordan ulykken skete og gennemskue årsagerne til ulykken. I skal overveje om en lignende ulykke kunne ske igen og hvordan I kan forebygge at det sker igen.
Det kan fx handle om, at et gulv har været vådt og glat pga. rengøring. Her er det oplagt at overveje, om rengøringen skal ske på andre tider eller på andre måder.
Det kan være en defekt lift, som har været skyld i, at en kollega har fået en forstrækning. Denne skal selvfølgelig repareres. Det kan være en kollega, der er blevet tynget af arbejdsmængden og her bør I overveje, hvordan I sikrer, at kollegerne/medarbejderne ikke overbebyrdes og får mulighed for at sige til og fra, samt hvordan I kan hjælpe kolleger, der har risiko for at få stress.
Forebyggelse er altså helt centralt.
Husk at give jeres forebyggelsesideer videre til andre arbejdspladser, med lignende opgaver. Fx til andre plejehjem eller daginstitutioner i kommunen.
Arbejdsgiver er ansvarlig for, at arbejdsulykker undgås, og hvis de sker at forebygge gentagelser. Derudover skal arbejdsgiver anmelde arbejdsulykker til Arbejdstilsynet.
Derfor skal arbejdsgiver eller ”dennes repræsentant” høre om alle arbejdsulykker hos dig. Nogle arbejdspladser har IT-systemer, som man indberetter ulykkerne i mens andre steder indberetter AMR direkte til Arbejdstilsynet.
AMR skal være et godt eksempel for kollegerne. Tal med dine kolleger og motiver dem til at følge de retningslinjer I har. Hvis I fx har aftalt, at der skal være to til ”at lifte” en borger, så skal du altid lifte sammen med en anden, og du skal samtidig få dine kolleger til at indse, at det er i alles interesse, at jeres retningslinjer bliver fulgt.
Som udgangspunkt er MED-systemet/arbejdsmiljøorganisationen bygget sådan op, at dine kolleger går til dig/jer i arbejdsmiljøgruppen, og efterfølgende bringer I de relevante problemstillinger videre til MED-udvalget/arbejdsmiljøudvalget niveauet over jer. MED-udvalget/arbejdsmiljøudvalget bærer det så videre op, hvis det er påkrævet.
Denne opgave indebærer altså, at du skal være indstillet på, at du måske skal gå videre med problemer, som rejses af dine kolleger.
Arbejdsgiver har pligt til at sørge for, at der bliver udarbejdet en plan over opbygningen og oversigt over medlemmerne. Du skal som medlem af arbejdsmiljøorganisationen sørge for, at dine kolleger kender denne plan, så de altid ved, hvem der repræsenterer dem på alle niveauer.
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.
Få et overblik over, hvilke regler og vilkår, der gælder for dig som arbejdsmiljørepræsentant.