Særligt for tillidsvalgte

Fagbladet FOA har udarbejdet en medlemsguide, der giver konkrete bud på, hvordan man skal håndtere forråelsen, når man oplever den tæt på. Og punkt nummer 1 på listen er at bruge sin TR og/eller sin AMR.
Foto: Rasmus Hargaard Breum

Hvad kan man gøre, når forråelsen viser sig?

Debatten om forråelse er endnu en gang blusset op, efter TV2 viste dokumentaren ’Operation X – Nødråb i Natten’. Men hvad gør man, hvis man er vidne til forråelsen. Det kan du få en række helt konkrete bud på her.

Af: Jacob Kabel

I løbet af de seneste år har en række TV2-programmer dokumenteret forråelse og omsorgssvigt. I den nyeste, ’Operation X – Nødråb i Natten’, er seerne vidner til blandt andet en udviklingshæmmet beboer på et botilbud, der skriger på hjælp i fem kvarter uden held. Dertil kommer en ledelse, der ikke lytter, når medarbejderne råber op om virkeligheden.

Dokumentaren har affødt en offentlig debat om forråelse, og det er et problem, flere og flere af FOAs medlemmer ser tegn på.

Fagbladet FOA har udarbejdet en medlemsguide, der giver konkrete bud på, hvordan man skal håndtere forråelsen, når man oplever den tæt på. Og punkt nummer 1 på listen er at bruge sin tillidsrepræsentant og/eller sin arbejdsmiljørepræsentant.

I flere af de sager, TV2 har dokumenteret, har medarbejderne forsøgt at råbe både ledelse og kommune op, og i enkelte tilfælde har medarbejderne følt sig så magtesløse, at de har set sig nødsaget til at kontakte pressen. Det var fx tilfældet i den nyeste sag, hvor omsorgsmedhjælperen Manjo Hasso kontaktede TV2. Det kan du læse mere om i historien på Fagbladetfoa.dk. Det skal dog nævnes, at andre veje bør afsøges, inden pressen kontaktes.

Du kan læse den fulde liste over anbefalinger til håndtering af forråelse her

Nysgerrig på yderligere aspekter af forråelse?

Vil du dykke mere ned i, hvad I kan gøre, hvis I oplever tegn på forråelse, så har Fagbladet FOA lavet en temaside med en række artikler.

I januar bragte nyhedsbrevet til tillidsvalgte desuden historien om Therese, der selv tog kampen op mod forråelse på sin arbejdsplads.

Du kan også se eller gense to webinarer om forråelse med psykolog Dorte Birkmose, hvor hun gør dig klogere på hvad forråelse er, og hvad I kan gøre ved det.

Herudover har Fagbladet FOA et nyt podcastafsnit om forråelse ude lige nu, som du kan lytte til her: