Særligt for tillidsvalgte

FOAs lønkampagne: Opbakning fra den danske befolkning

Tredje runde af FOAs lønkampagne gik i luften forrige mandag. Her kan du læse, hvordan vi har sat spot på lokallønsforskelle og befolkningens holdning til FOA-medlemmernes løn og arbejdsvilkår.

Af: Jacob Kabel

84 procent af danskerne er enten helt eller delvist enige i, at offentligt ansatte, der arbejder i den borgernære velfærd for ældre, børn syge og udsatte, skal have mere i løn. Det må siges at være klar tale og en temmelig markant opbakning til FOAs medlemmer.

Spørgsmålet og det dertilhørende svar er fra en befolkningsundersøgelse, som Epinion har foretaget for FOA. Undersøgelsen rummer en række tal, der udgør kernen i kampagnens online markedsføring, ligesom de har været brugt i en pressemeddelelse, der blev udsendt i starten af denne uge.

Undersøgelsen viser også, at ni ud af 10 danskere mener, at offentligt ansatte i den borgernære velfærd fortjener større anerkendelse. I den forbindelse udtaler forbundsformand Mona Striib i pressemeddelelsen:

”Jeg er glad for, at nogle af de faggrupper, der har måttet lægge ører til rigtig mange fordomme og andet om deres arbejde, har så stor opbakning i befolkningen. Jeg ser undersøgelsen som et kæmpe skulderklap til vores medlemmer.”

Kæmpe lokallønsforskelle

Også den ulige fordeling af lokalløn har været under lup og blev genstand for en pressemeddelelse fra FOAs side. Således viser en analyse, der er lavet på baggrund af tal fra Kommunernes- og Regionernes Løndatakontor (KRL), at de kommunale topchefer i gennemsnit får 14 gange så meget lokalløn som social- og sundhedshjælperne.

I pressemeddelelsen udtaler Mona Striib:

”Tallene bekræfter i det store hele fordommen om, at jo tættere du er på borgmesteren og de besluttende lag i kommunen, jo mere lokalløn får du. Jeg kan godt forstå, hvis nogle af FOAs medlemmer finder det uretfærdigt, at de knokler for at holde velfærdshjulene i gang, mens det ligner lønfest på kommunens chefgang.”

Sammen med pressemeddelelsen kan man finde en grafik, hvor man kan se tallene for hver enkelt kommune. Slagelse Kommune og Hedensted Kommune indtager førstepladsen i ulighed, idet de kommunale topchefer i de to kommuner hver får lige så meget lokalløn som 43 sosu-hjælpere!

I FOA Odense tog afdelingsformand Nina Skov-Lauridsen fat i tallene for Odense Kommune og skrev et debatindlæg i Fyens Stiftstidende.

Debatindlæg om løn

Også FOA Nordsjælland har blandet sig i debatten. Afdelingsformand Lene Lindberg har taget fat i et problem, man oplever i det nordsjællandske: At medlemmer skifter job for at kunne forhandle sig til en bedre løn. Indlægget blev bragt i Frederiksborg Amts Avis lørdag den 20. maj, men er endnu ikke lagt på avisens hjemmeside.

Har du selv noget på hjerte, men måske brug for en lille smule hjælp til at komme i gang med at formulere det, kan du tage fat i Jacob Kabel fra FOA Kommunikation på jacka@foa.dk – så kan han hjælpe dig i gang eller i mål.

De næste uger kommer til at byde på meget mere lønkampagne, hvor der vil være nye undersøgelser og analyser på tapetet. Annoncer og radiospots fortsætter naturligvis.