Bededagsdemo

Foto: Jørgen True

Fagbevægelsen inviterer til bededags-demonstration

De mange forbund under Fagbevægelsens Hovedorganisation har stået skulder ved skulder i kampen for at bevare store bededag som helligdag. Nu indkalder FH til fælles demonstration for at vise, hvor bred modstanden mod regeringens forslag er.

Af Jacob Kabel

Otte ud af 10 FOA-medlemmer synes, det er en dårlig idé. Det samme gør en samlet fagbevægelse og folketingets ni oppositionspartier. Ja, selv flere af regeringspartiernes egne ungdomsorganisationer protesterer imod regeringens planer om at afskaffe store bededag som helligdag.

Den brede modstand skal synliggøres i endnu højere grad, og derfor inviterer FH til demonstration.

5. februar 2023 fra kl. 14:00 – 16:00 på Christiansborgs Slotsplads

Så sæt kryds i kalenderen og del invitationen med kolleger og andre, der gerne vil vise, at regeringen ikke skal blande sig noget, der burde være op til arbejdsmarkedets parter at forhandle om. Del også meget gerne demonstrationens Facebook-event, så vi på forhånd kan vise, hvor stor modstanden mod regeringens utidige indgreb i den danske model er.

”De skal ikke have lov til at stjæle vores fridag og blande sig i vores arbejdstid og aftaler. De skal ikke angribe den danske model. Derfor indkalder vi til en fælles demonstration,” siger Mona Striib, forbundsformand i FOA.

Underskriftindsamling slår rekord

Tirsdag d. 17. januar lancerede FH en underskriftindsamling via hjemmesiden bevarstorebededag.dk. I løbet af få timer eksploderede antallet af underskrifter, og to dage efter havde flere end 300.000 danskere skrevet under. Det er ny danmarksrekord.

”Det er imponerende, og det viser, at fagbevægelsen er i sync med sine medlemmer, for det er gået stærkt. Det viser også den store folkelige skepsis mod forslaget, og at det ofte skal være stærke aktører som fagbevægelsen, der kan opfordre sine medlemmer til at skrive under, der står bag,” sagde Kasper Møller Hansen, professor i statskundskab ved Københavns Universitet og forsker i vælgeradfærd, til Fagbladet FOA i onsdags.

Har du endnu ikke skrevet under, kan du stadig sætte din signatur på, at store bededag fortsat skal være en helligdag her: bevarstorebededag.dk.

Vil du læse mere om FOAs kritik af regeringens forslag om at fjerne store bededag, kan du følge med på FOAs hjemmeside. På hjemmesiden kan man desuden downloade plakater og andet grafisk materiale til fri afbenyttelse og spredning.