TR-hold-fra-Nordjylland
Særligt for tillidsvalgte

Seje tillidsvalgte som har organiseret ikke færre end 37 nye FOA-medlemmer.

TR-hold slår rekorden: Organiserede 37 nye medlemmer

TR-hold slår rekorden: Organiserede 37 nye medlemmer Laila Rebstrup fandt opgaven med at organisere særdeles grænseoverskridende. Ikke desto mindre klarede hun og hendes 20 nordjyske medkursister på grunduddannelsen for TR den til UG. Man skal have modet til at tage snakken om valg af fagforening, siger Laila.

Tekst: Jacob Kabel
Fotos: Inge-Marie Krøier

Valg af fagforening er – ligesom politisk ståsted eller hvad man får i løn – noget, vi ikke rigtig snakker om, da det er temmelig tabubelagt. Derfor kan opgaven med at organisere nye medlemmer være særdeles svær.

Men et nordjysk hold kursister på grunduddannelsen for TR tog opgaven til sig og endte med at kapre 37 nye medlemmer – flere end noget andet hold på grunduddannelsen har gjort tidligere.

Laila Rebstrup, der er én af de 21 kursister, havde det heller ikke alt for godt med opgaven til en start, for hun kunne ikke lade være med at tænke, hvad det egentlig rager hende, hvad andre vælger at gøre.

”Men jo mere jeg tænkte over det, jo vigtigere fandt jeg ud af, det er, at vi får organiseret nogle flere medlemmer. Ellers risikerer vi, at hele den danske model falder fra hinanden, og vi til slut mister retten til at forhandle vores egen løn,” siger hun.

Man skal turde spørge

Laila Rebstrup synes, man overskrider en grænse, når man spørger ind til ting, der egentlig er af privat karakter.

”Det var også flovt for dem, jeg spurgte. Der var en elev, der sagde, at hun ikke havde råd til at være medlem af FOA. Men hun vidste faktisk ikke, hvad man fik igennem sit medlemskab, og da vi kiggede på det sammen, meldte hun sig ind,” siger Laila Rebstrup og fortsætter:

”Mest af alt tror jeg, hun meldte sig ind på grund af vores relation. For når jeg siger, det er vigtigt at være medlem af FOA, så stoler hun på mig.”

Men det krævede mod at spørge ind til elevens valg af fagforening og tage den efterfølgende snak. Og netop denne slags snakke er, ifølge Laila Rebstrup, måske gået lidt i glemmebogen. Hun blev i hvert fald ikke selv spurgt om fagforeningsvalg, sidst hun selv skiftede job, og det er måske et udtryk for tidligere tiders antagelse om, at alle da naturligvis var medlem af FOA. Derfor sørger hun nu for tidligt at tage en snak med nye elever, så de hurtigt for øjnene op for FOA, medlemsfordelene og vigtigheden af at være medlem af den fagforening, der forhandler éns løn og arbejdsvilkår.

Har lyttet efter i timen

Pia Kaalund, der sammen med Jens Nielsen har undervist de 21 kursister, tager hatten af for holdets organiseringsrekord. Og noget tyder på, at de har spidset ører i undervisningen, for kursisterne har haft succes med at gøre netop det, de har lært.

”På kurset fortæller vi dem, at relationen er det vigtigste. For det er ikke helt så grænseoverskridende at spørge ind til valg af fagforening, hvis man har et godt forhold til kollegaen, man spørger,” siger Pia Kaalund.

Hun mener, at man bør gå efter de lavthængende frugter først, så man ikke fra start forsøger at overbevise den indædte og mangeårige FOA-modstander om, at et medlemskab er vejen frem. Og den nemmeste indgang er, når en ny kollega starter på arbejdspladsen. Der handler det så om at lære den nye kollega at kende og på den måde skabe relationen.

”En god metode er at spørge ind til kollegaens livssituation først, for på den måde kan man finde ud af, hvilke af FOAs medlemsfordele, der bedst kan tjene som salgsargument,” siger Pia Kaalund.

Hav styr på fordelene

Laila Rebstrup fortæller, at kursisterne netop har haft held med netop fokus på relationen:

”De fleste spørger jo, hvad man får ud af at være medlem af FOA. Derfor er det vigtigt at have sat sig ind i medlemsfordelene. Og der er det også en fordel, hvis man kender sin kollega og ved, hvad der betyder noget for ham eller hende,” siger hun og fortsætter:

”Én af mine medkursister fik overbevist en kollega, der stod foran et huskøb, om, at han skulle melde sig ind. Det gjorde han ved at pege på de bankmæssige fordele.”

På den måde spillede kendskabet til kollegaen og hans livssituation en aktiv rolle i snakken om, hvorvidt han burde melde sig ind i FOA eller ej.

Per Tordrup og Laila Rebstrup
Social- og sundhedsassistenterne Per Tordrup fra hjemmeplejen i Sindal og
Laila Rebstrup fra Annebergcentret i Aalborg.