Særlig for tillidsvalgte

Ansatte på offentlig overenskomst

En fremtid med fuldtid

FOA er med i en fælles indsats med KL om at få flere op i tid eller på fuldtid på de kommunale arbejdspladser.

Af: Abigail Josephsen

I februar 2020 blev KL og Forhandlingsfællesskabet enige om målsætningerne for en fælles indsats for at få flere op i tid eller på fuldtid i kommunerne.

Indsatsens omdrejningspunkt er et tæt samarbejde med 26 såkaldte nøglekommuner, KL og Forhandlingsfællesskabet om at udvikle lokale løsninger til at få flere fuldtidsstillinger eller flere timer i deltidsstillinger.

Film og arbejdsbog

Indsatsen er nu klar med to redskaber:

Der er produceret en film, hvor Mona Striib (formand for Forhandlingsfællesskabet) og Michael Ziegler (formand for KL's Løn- og Personaleudvalg) fortæller om, hvorfor de som arbejdstagere og arbejdsgivere er gået sammen om en indsats, der skal få flere medarbejdere i kommunerne op i tid eller på fuldtid.

Se filmen 'En fremtid med fuldtid'

Der er også blevet udviklet en arbejdsbog med anbefalinger til, hvordan MED-systemet kan drøfte deltid og fuldtid.

Redskabet er målrettet henholdsvis Hovedudvalg og forvaltnings-, fælles- og område-MED.

Download arbejdsbogen 'Hjælp til MED-udvalg: Sådan sætter I fokus på fuldtid'

De lokale løsninger og gode erfaringer, kommunerne gør sig, vil løbende blive delt med landets øvrige kommuner på KL og Forhandlingsfællesskabet hjemmeside:

www.fuldtid.dk