Særligt til tillidsvalgte

Demonstrationer

Demonstrationer er vel nok den mest kendte form for aktivisme. Her har mange mennesker mulighed for at give udtryk for deres synspunkter, og der er mulighed for at vise overfor omverdenen, at man er mange der deler en fælles holdning.

Til gengæld kræver demonstrationer også typisk et vist fremmøde. Hvis man ikke er så mange, kan det være en idé at overveje en slags happening i stedet.

Hvem står bag?

En demonstration kan både have arrangører (dem der står for det praktiske) og anbefalere (dem der gerne vil anbefale demonstrationen). Det er forskelligt, hvornår det ene og det andet er relevant. En bred organisation, der favner mange forskellige retninger, står ofte som ene-arrangør (fx FOA eller FOA Ungdom).

Når fagbevægelsen laver aktiviteter, sker det ofte med mange arrangører nævnt. Når der er få eller blot en enkelt arrangør, er der ofte mange anbefalere. Demonstrationer arrangeres ud fra den bredest mulige sammenhæng. Det gør arrangementet større og bredere, hvilket betyder flere deltagere.

Demonstrationens forløb

Det er en god idé at planlægge forskellige fælles aktiviteter såsom råb, sang eller andet. Det gør demonstrationen sjovere at være med i.

En demonstration er oftest gående eller stående, men den kan også foregå dansende, cyklende, siddende og kravlende. Kun fantasien sætter grænser. Det afhænger af, hvad det er, man vil. En stående demonstration kræver mere underholdning end en gående.

Typisk vil en demonstration indledes af en konferencier, der byder vel­kommen og forklarer planen. Herefter er der tid til taler, siden underholdning. Er demonstrationen gående, kan man med fordel påbegynde forskellige kampråb eller lignende.

Når demonstrationen afsluttes, er det vigtigt at sørge for, at folk føler, de har gjort en forskel, og at man er glade for, at de dukkede op.

Husk

• Aftal hvem, der er ansvarlig for demonstrationen på forhånd. Der skal være folk, som går forrest og kender ruten.
  • Aftal hvem, der skal være konferencier
  • Aftal hvem, der forholder sig til og taler med presse og politi
  • Aftal hvem, der er ansvarlige for at have styr på resten af demonstrationen. Det kan være skægge indslag, underholdning, musik, kampråb, banner osv.
  • Lav en tjekliste over ting, som man har brug for til den konkrete demonstration. Talere, bands og anden underholdning skal have lyd (PA-anlæg eller mikrofon).
  • Er demonstrationen stor, er der behov for en scene. Plakater, bannere og løbesedler er også en god idé.
  • Samarbejd gerne med andre organisationer for at få flest mulige med.