Kommunikation er en central del af aktivisme. Her er 6 gode råd om, hvordan I kan kommunikere, når I planlægger aktioner.
Sørg for at det er tydeligt, hvem der er afsenderen på jeres materiale. Man skal let og hurtigt kunne afkode, hvem der står bag.
Alle former for forvirring og tvivl hindrer effekten.
Det betyder:
Man får kun ganske få sekunder hos den travle dansker til at få sit budskab igennem. Der må derfor aldrig være tvivl om afsenderen.
"Hvis jeg ikke ved, hvem der taler, så lytter jeg ikke efter".
Hvis man gerne vil aktivere mennesker, så gør det tydeligt, hvad I vil have dem til at gøre. Og hvor. Og hvordan.
Det sker ofte, at man dynger folk til med ‘den gode sag’ uden at blive knivskarpe på, hvad man forventer af handling. Det skal være kort og skarpt, fx: Skriv under, mød op, syng eller dans osv.
Man skal være tydelig. Og kortfattet. Ingen skal kunne misforstå, hvad der forventes af dem.
Folk bliver skuffede og kommer ikke tilbage, hvis man ikke lever op til deres forventninger. Hvis der kommer 100 deltagere, så lad være med at skrive 1.000. Hvis der er kaffe, så skriv det. Hvis I ved hvilke typer, grupper eller mennesker, der kommer så skriv det. Vi vil gerne føle os hjemme.
Alle vil gerne vide, hvad de kan forvente. Det er også sådan vi forbereder os til alt fra ferier, fester og forsamlinger.
Gør det tydeligt, hvor jeg kan finde mere information. Der skal være en hjemmeside, et hashtag, et mobilnummer eller en facebookside.
I skal vælge, hvad der fungerer bedst muligt, men der skal være et sted, hvor jeg kan få svar på mine spørgsmål, blive klogere eller bare følge med. Det behøver ikke være dyrt eller smart, men det skal være der.
Om I vil eller ej, så vil al moderne aktivisme have et liv på internettet. Folk deler det som en begivenhed på facebook, billeder på Instagram eller video til deres Youtube-kanal. I kan vælge, at det sker uden jeres deltagelse – eller I kan tage det kloge valg og sætte en ramme for det. Det nemmeste er at opfinde og anvende et sigende hashtag.
Husk, at det vil ske under alle omstændigheder. Så det kan lige så godt være jer, der kontrollerer det.
Om I vil sælge en demonstration, en gåtur i Alperne, 4 isvafler eller en brugt bil, så hjælper det at appellere til følelserne. Jeg skal kunne mærke det. Helt ned i maven og ind i min kalender. Uden følelser, så flytter fødderne sig ikke langt nok. Uden følelser, så vinder apatien.
I må aldrig undervurdere det at ramme den helt rigtige følelse. Det tager tid og kræver tålmodighed. Men den indsats vil altid være godt givet ud.
Se oversigt over indhold og værktøjer om indflydelse.
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.