Ansatte på offentlig overenskomst
Her er en huskeliste med gode råd om budgetarbejdet. Den er særligt til jer, der sidder i HovedMED eller SektorMED.
Huskelisten indeholder dels gode råd om, hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med budgetarbejdet i HovedMED og SektorMED. Og dels gode råd om, hvordan du sikrer, at de lokale MED-udvalg bliver inddraget i budgetarbejdet.
I mange kommuner og regioner er der i løbet af foråret et første møde/seminar om budgettet, hvor HovedMED-udvalget deltager sammen med politikerne. Her bliver tidsplan og udsigterne for det kommende budgetforslag præsenteret.
Forsøg allerede på det møde at få indflydelse. Det er ikke kun et informationsmøde, selvom rammerne ser sådan ud. Kom med jeres ideer, spørgsmål og konstruktive forslag. Foreslå fx jobrotation, uddannelse, kompetenceudvikling, brug af velfærdsteknologi osv.
Det indledende møde er en god anledning til at gøre politikerne opmærksom på, hvordan forholdene er på de forskellige områder, og hvordan det går i kommunen/regionen. Det vil ofte ske på et tidspunkt, hvor ingen har bundet sig til bestemte løsningsforslag.
Det er jer, der er tæt på eksperterne - medarbejderne. Hverken direktionen eller politikerne har det samme kendskab til alle opgaver og medarbejdergrupper, som I har. I skal bruge jeres bagland til at blive kvalificeret til diskussionerne i HovedMED.
I følge MED-rammeaftalen skal kommunens/regionens hovedMED-udvalg mødes og drøfte budgetforslagets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold med den politiske ledelse. Mødet skal ligge så tidligt i budgetbehandlingen, at medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag stadig kan indgå i grundlaget for kommunalbestyrelsens beslutninger (MED-rammeaftalens §9).
I skal sørge for at have bemærkninger med fra hele MED-organisationen til det møde. Det betyder, at I skal have fået budgetmateriale før mødet. Fremfør jeres synspunkter og vurdering af konsekvenser sammen med kommentarer, og den erfaring og viden I har med fra baglandet.
Spørg om alt hvad der er uklart. Kom med jeres forslag. Sørg for at både beslutninger/aftaler og jeres holdninger og vurderinger bliver ført til referat. Referatet gælder blandt andet som vidnesbyrd ved brud på aftaler, uenigheder osv.
Tjek jeres procedureretningslinje for budgetinddragelsen og sørg for at få den opdateret gerne hvert andet år. Hvis I ikke føler jer nok inddraget i budgetarbejdet, så er det et godt sted at starte, at lave et forslag til en ny procedureretningslinje.
Vær opmærksom på om procedureretningslinjen overholdes i løbet af budgetprocessen og i forhold til tidsplanen.
Kommunen/regionen beslutter en budgetproces. Hvis I ikke synes, at budgetprocessen fungerede godt sidste år, så send jeres forslag inden den nye budgetproces begynder, og begrund det med jeres erfaringer fra det forløbne års proces.
Alle forslag, der kan få konsekvenser for de ansatte, skal altid drøftes i kommunens HovedMED-udvalg før de går videre til beslutning.
Drøftelserne skal ske så tidligt, at resultatet af dem kan indgå i grundlaget for kommunalbestyrelsens endelige vedtagelse af budgettet. Det gælder både for de forslag, der bliver præsenteret meget tidligt i budgetforløbet, fx om regulering af budgettet efter den demografiske udvikling i kommunen. Og det gælder for de forslag, der kommer meget sent i processen, fx som led i de politiske forhandlinger og et budgetforlig.
Spørg altid i jeres fagforening, hvis der er noget I skal have hjælp til. FOA, OAO og FTF tilbyder hvert år budgetkonsultationsmøder til alle medarbejderrepræsentanter i HovedMED-udvalgene. Dem bør I gå til.
Her har I mulighed for at få gennemgået kommunens/regionens budgetforslag, og stille spørgsmål til indholdet i budgettet.
Når budgettet er vedtaget i oktober, rulles det ud på arbejdspladserne, så det kan træde i kraft ved årsskiftet.
I det vedtagne budget vil der ofte være ting, der skal konkretiseres og omsættes efterfølgende. For eksempel har mange kommuner såkaldte rammebesparelser ("grønthøster-besparelser") i de vedtagne budgetter. Det kan fx være 1-2 procent af al drift, som skal spares. Det kan også være en opgave, der skal løses efter budgettet er vedtaget.
HovedMED-udvalget skal også drøfte, hvordan man håndterer disse besparelser. Særligt hvis de betyder fyringer. Hvad skal man tilbyde dem, der fyres? Kan man undgå fyringer ved naturlig afgang eller jobrotation?
Det er vigtige spørgsmål, som hovedMED-udvalget skal være med til at drøfte for kommunen som helhed.
Sidder du i HovedMED-udvalget skal du inddrage TR og AMR på de relevante arbejdspladser forud for drøftelserne af budgettet. Det er dit bagland.
Når det samlede budgetforslag kommer, kan du bede dit bagland kommentere på de områder, der vedrører dem. Husk at der ofte vil være meget kort til kommentering. Måske kan du advare dem i forvejen, og sige at det kommer på en bestemt dato?
Kommunen/regionen laver en tidsplan for arbejdet med næste års budget. Tidsplanen beskriver hvornår der sker hvad. Fx hvornår det samlede budgetforslag er klar og hvornår sparekataloget kommer. Tidsplanen er offentlig og vedtages som regel i januar. Sørg for at få fat i tidsplanen, så snart den ligger klar, og del den med de øvrige MED-udvalg.
Når I har kommunens tidsplan, skal I lave jeres egen tidsplan og være opsøgende med hensyn til, hvornår I skal komme med bemærkninger og forslag, eller bede om mere information.
Vær opmærksom på, at den tidsplan, som I udarbejder i HovedMED, er udgangspunkt for de tidsplaner, der bliver lavet i de lokale MED-udvalg. Så sørg for at alle lokale MED-udvalg får jeres tidsplan.
Du skal sikre dig, at de lokale MED-udvalg har fået procedureretningslinjer for både budget og større omstillinger.
Det er HovedMED-udvalgets ansvar, at MED-udvalgene bliver inddraget i henhold til retningslinjerne.
Se oversigt over indhold og værktøjer om budget
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.