Bisidder ved tjenstlig samtale
Overbygningskursus (du skal have gennemført TR-grunduddannelsen)
Når en kollega skal til tjenstlig samtale, kan du som TR støtte kollegaen og være med til at sikre, at kollegaens rettigheder overholdes. Du kan være med til at forberede kollegaen, så vedkommende er bedst muligt forberedt til samtalen. Du lærer også, hvordan du kan formidle til ikke-medlemmer, hvordan FOA kan hjælpe, hvis sagen fx udvikler sig henimod en afskedigelse. Hvis der opstår tvivl i forbindelse med den tjenstlige samtale, samarbejder du med din FOA-afdeling.
En tjenstlig samtale har til formål at afklare fakta, misforståelser og uenigheder i en given medarbejders ansættelsesforhold. Kurset giver indblik i både lovgivning, regler og procedurer, der trækkes på i forbindelse med, at tillidsrepræsentanten deltager som bisidder for en kollega ved en tjenstlig samtale.
Indhold:
- Procedurer og rettigheder ved tjenstlige samtaler
- Kollegers rettigheder ved tjenstlige samtaler
- Håndtering af personfølsomme data
- Aftalebrud, fejl og referater
- Viden om udarbejdelse af retningslinjer/principper
- Forvaltningsloven og anden relevant lovgivning
- Samtalens afvikling
- Hvordan FOA kan hjælpe medlemmer
Efter kurset kan du:
- Håndtere personfølsom kommunikation
- Håndhæve kollegers rettigheder i forbindelse med tjenstlige samtaler
- Anvende regler om aktindsigt og anden relevant lovgivning
Økonomi
Der ydes lønrefusion, kørselsgodtgørelse og forplejning.
Du bedes søge tjenestefri hos din arbejdsgiver, som vil få dækket din løn ved fremsendelse af regning til FOA. Falder kurset på en fridag, skal du have omlagt arbejdstiden. Dette sikrer, at arbejdstidsaftaler, hviletidsbestemmelser, pension og ferieregler overholdes.