Ansatte på offentlig overenskomst
Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, der kan dukke op i forbindelse med modtagelsen af nye kolleger.
Tal med din leder om, hvorfor det er vigtigt, at du deltager. Din rolle i samtalen er at repræsentere den nye kollega, og have fokus på kollegaens løn og vilkår.
Hvis I har retningslinjer om ansættelsessamtalen på din arbejdsplads, så gør din leder opmærksom på dem. Hvis I ikke har nogen retningslinjer, så tag det op i MED, så I kan få udarbejdet et sæt retningslinjer.
FOA har krav på at få lønindplaceringen. Tjek med din FOA-fagforening, om de har fået indplaceringen. Hvis de ikke har det, skal sagen tages op med din ledelse hurtigst muligt.
Brug materialerne om medlemsorganisering på foa.dk. Her kan du finde gode argumenter for, hvorfor man bør være medlem af FOA.
Skab en relation til den nye kollega. Find ud af hvad der er vigtigt for ham/hende. Fortæl hvem du er, og hvad du laver som TR. Vis hvad du kan hjælpe med. Brug gerne de pjecer og plakater, du kan lave her på foa.dk/tillidsvalgt Din aftale med FOA
Samtalens vigtigste formål er, at du får skabt en relation til den nye kollega og at du får vist hvad du kan hjælpe med.
Fortæl om dig selv, hvad du arbejder med, vis interesse og åbenhed. Se på arbejdspladsen med din nye kollegas øjne. Husk dig selv på at du skaber tryghed og værdi for din nye kollega.
Den personlige samtale er vigtig for at du både kan introducere kollegaen til de skrevne og uskrevne ting på arbejdspladsen, og bla. give kollegen gode råd til håndtering af forskellige situationer mv.
Drøft i MED, hvordan I får lavet et introforløb, hvor nyansatte møder TR. På arbejdspladser uden introperiode er der større risiko for fejl, ineffektivitet og mistrivsel. Eller kontakt din leder. Du har som TR ret til at møde din nye kollega i kollegaens arbejdstid. Så det skal der afsættes tid til. Kontakt din lokale FOA-fagforening, hvis leder ikke giver dig lov.
Aftal fx en fast besøgsrunde med din ledelse.
Skab et netværk på matriklerne så du kan følge op.
Giv kollegaen et service-kald efter nogen tid.
Tal med og lyt til kollegaen. Helst ved et personligt møde eller i telefonen. Gå introperioden igennem og se om de ting, som er aftalt med kollegaen, er overholdt. Aftal med kollegaen, hvordan hun kan evt. kan gå i dialog med ledelsen, eller om der er andre løsninger hun eller du kan gå videre med - evt. i samarbejde med AMR. Forslå evt. at du kan deltage på et møde med ledelsen.
Husk, at det giver god mening at tage tingene i opløbet, og det kan forebygge at problemer vokser sig store. Det er også tit nemmere for nye kolleger at komme til ledelsen med problemer hurtigt end at vente.
Spørg hvordan I på arbejdspladsen sikrer, at nye kolleger er introduceret til arbejdet, og får den nødvendige instruktion og oplæring i arbejdsopgaverne. Bliver denne opgave ikke løftet ordentligt, kan du evt. foreslå, at du som AMR tager en dialog med den nye kollega og afdækker, hvor han/hun mangler oplæring og instruktion.
Alle ansatte skal ligeledes være bekendte med planen over arbejdsmiljøorganisationens opbygning og dens medlemmer. Du kan som AMR foreslå, at du taler med nyansatte og gør dem bekendt med arbejdsmiljøorganisationen.
Hvis et personligt møde ikke er muligt, så aftal at du laver et telefonmøde i stedet
Aftal at du som et led i dit opsøgende arbejde som AMR tager rundt på de forskellige arbejdspladser, du dækker. Inden besøgene kan du tjekke, om der er kommet nye kolleger på arbejdspladsen. Tal med din leder, arbejdsmiljøgruppen og TR, hvis du ikke automatisk får oplysninger om nye kolleger i dit dækningsområde. Du kan så ringe kollegaen op, og spørge om han/hun har tid til et lille besøg den dag du alligevel er på arbejdspladsen. Hvis ikke det er muligt, kan du aftale et telefonmøde med den nye kollega.
Når du er rundt på de forskellige arbejdspladser, kan det også være, at du ser et nyt ansigt på dit besøg og tager kontakt til vedkommende. Husk at du er AMR for alle kolleger - også de midlertidigt ansatte, ekstraordinært ansatte, elever og studerende.
Den personlige samtale er vigtig for at du både kan introducere kollegaen til de skrevne og uskrevne ting på arbejdspladsen, og bla. give kollegen gode råd til håndtering af forskellige situationer og, hvordan de kan løfte arbejdsmiljøproblemer ind i arbejdsmiljøorganisationen.
Alle skal være oplært og instrueret i, hvordan de skal udføre arbejde på en farefri måde. Dette er arbejdsgivers ansvar. Som AMR kan du bidrage til arbejdet ved at undersøge, om dine kolleger bliver instrueret tilstrækkeligt. Det kan dog være svært at huske alle de arbejdsopgaver, som kan udgøre en risiko for kollegerne. Derfor kan I for eksempel i arbejdsmiljøgruppen eller i lokal-MED, at lave en kortlægning af, hvilke arbejdsopgaver der kan udgøre en risiko for kolleger. Dette burde allerede ligge i jeres samlede risikovurdering.
Denne kortlægning kan I med fordel lave til en tjekliste, som bliver gennemgået hver gang I får en ny kollega. Husk at listen skal opdateres løbende, når hvis I finder nye risici eller får nye arbejdsopgaver. Husk også at aftale, hvordan I følger op på, at kollegaen udfører opgaverne korrekt.
Alle som udfører arbejde for en arbejdsgiver er dækket af arbejdsmiljølovgivningen. Det gælder også for frivillige, ekstraordinært ansatte og studerende. Når de er på arbejdspladsen, skal de på samme måde som fastansatte være sikret mod at blive syge eller komme til skade på arbejdet.
Det betyder, at du som AMR også skal være med til at sikre deres arbejdsmiljø, og at de få den oplæring og instruktion, som er nødvendig for, at de kan udføre arbejdet sikkert.
Sørg for at I (f.eks. i MED) får lavet retningslinjer for, hvordan du som AMR kan bidrage til at løse opgaverne med oplæring og instruktion. Derudover skal du som AMR have mulighed for at lave opsøgende arbejde, ligesom dine kolleger skal kunne kontakte dig i arbejdstiden.
Du kan f.eks. arbejde for, at du laver rutinemæssige besøg f.eks. kombineret med arbejdsmiljørundgange på de forskellige matrikler. Inden besøgene kan du tjekke, om der er kommet nye kolleger på arbejdspladsen (tal med din leder og arbejdsmiljøgruppen og TR, hvis du ikke automatisk får oplysninger om nye kolleger i dit dækningsområde). Du kan så ringe kollegaen op og spørge om hun/han har tid til et lille møde, den dag du alligevel kommer på arbejdspladsen. Det kan også være, du ser et nyt ansigt, på dit besøg og tage kontakt til vedkommende. Husk at du er AMR for alle kolleger, også de midlertidigt ansatte, ekstraordinært ansatte, elever og studerende.
Du kan også aftale et telefonmøde med den nye kollega.
Tal med og lyt til kollegaen. Helst ved et personligt møde eller i telefonen. Gå intro-perioden igennem og se om de ting, som er aftalt med kollegaen er overholdt. Aftal med kollegaen, hvordan hun kan evt. kan gå i dialog med ledelsen, eller om der er andre løsninger hun eller du kan gå videre med - evt. i samarbejde med TR. Forslå evt. at du kan deltage på et møde med ledelsen.
Husk, at giver god mening at tage tingene i opløbet, og det kan forebygge at problemer vokser sig store. Det er også tit nemmere for nye kolleger at komme til ledelsen med problemer hurtigt end at vente.
Se hvilke situationer, du skal være opmærksom på i forhold til nyansættelse
Se opgaver og værktøjer