Særligt til tillidsvalgte

Støj - din rolle som AMR

Støj er lyd, der skader eller generer. Få råd og henvisninger til, hvordan du som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) sammen med arbejdsmiljøgruppen kan arbejde med at forebygge og afhjælpe støjproblemer på arbejdspladsen. 

Støj er en kompleks størrelse at arbejde med. Noget støj er relateret til fysiske ting, for eksempel akustik, forkert gulvbelægning og manglende opdeling af lokaler.

Men på mange typiske FOA-arbejdspladser er det lige så meget lyde fra det, der foregår. Det kan være støj fra borgere, børn og elever, der snakker for højt, græder eller råber, og det kan være fra borde og stole, der flyttes rundt.

Støj påvirker på flere måder: 

1. Støj nedsætter koncentrationen, og borgerne bliver forstyrrede og trætte. 

2. Støj nedsætter medarbejdernes arbejdsniveau og kan medføre træthed, og der er risiko for, at man ikke kan yde den rigtige indsats. 

3. Støj medfører høreskader

Ofte oplever både medarbejdere og borgere en større irritabilitet i støjfyldte lokaler. Derfor er der god grund til at gøre noget ved støjen. 

Man kan inddele støj i tre: 

  • Støj over grænseværdien

  • Unødig støj

  • Utilfredsstillende akustiske forhold

AMR's rolle og opgaver

Mere hjælp til opgaven