Bliv klogere på, hvilken rolle arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalget kan spille på arbejdspladsen - og hvordan du som tillidsvalgt kan bidrage til, at arbejdsmiljøorganisationen fungerer.
En arbejdsmiljøorganisation består af en eller flere arbejdsmiljøgrupper. Hvis der er flere arbejdsmiljøgrupper, skal der også være et arbejdsmiljøudvalg.
Både arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalgets opgaver er beskrevet i arbejdsmiljølovgivningen. Nærmere bestemt i:
Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde (§§ 30 - 32).
Én arbejdsmiljørepræsentant og én lederrepræsentant danner tilsammen en arbejdsmiljøgruppe. I arbejdsmiljøgruppen skal du som AMR sammen med lederen arbejde for at løse de sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer på det område på arbejdspladsen, som gruppen dækker. De arbejdsopgaver arbejdsmiljøgruppen løser kaldes ofte for de operationelle eller de daglige opgaver.
Groft sagt kan man opdele arbejdsmiljøgruppens opgaver i planlægningsopgaver og kontrolopgaver.
Arbejdsmiljøgruppen skal deltage i planlægningen af sikkerheds- og sundhedsarbejdet på gruppens område. Det indebærer, at arbejdsmiljøgruppen skal inddrages ved planlægning af:
Arbejdsmiljøgruppen skal kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det betyder, at arbejdsmiljøgruppen hele tiden skal holde øje med, hvordan arbejdet foregår, vurdere om der er en risiko for sikkerhed eller sundhed samt forebygge risikoen.
Et eksempel er, hvis medarbejderne oplever, at der er alt for travlt: de må løbe hurtigt, springe pauser over, og kan ikke levere en tilstrækkelig kvalitet. Her kan arbejdsmiljøgruppen drøfte løsningsmuligheder, som f.eks. bedre forventningsafstemning, klar prioritering og ansættelse af mere personale. Det kan også være, at arbejdsmiljøgruppen i første omgang vælger at undersøge forholdene nærmere, f.eks. gennem en APV på psykisk arbejdsmiljø, en trivselsmåling eller på et personalemøde.
I arbejdsmiljølovgivningen er beskrevet at arbejdsmiljøgruppen bl.a. skal sikre at:
Det er vigtigt, at I i arbejdsmiljøgruppen har gjort jer klart, hvordan I samarbejder med arbejdsmiljøudvalget. Der vil f.eks. være problemer, som I ikke selv kan løse, og som derfor skal bæres videre i arbejdsmiljøudvalget.
I arbejdsmiljølovgivningen står der at, arbejdsmiljøgruppen skal:
I virksomheder, hvor der er mindst 35 ansatte, skal der oprettes et eller flere arbejdsmiljøudvalg. Læs om opbygningen af arbejdsmiljøorganisationen her (link til Sådan skal arbejdsmiljøorganisationen se ud).
I arbejdsmiljøudvalget skal du sammen med de øvrige arbejdstagerrepræsentanter samt ledelsesrepræsentanter arbejde med de strategiske, dvs. de overordnede opgaver om arbejdsmiljø.
Hvis du er medlem af et arbejdsmiljøudvalg og ikke allerede har et overblik over arbejdsmiljøorganisationen i din virksomhed, så spørg din leder eller arbejdsgiver om en beskrivelse af arbejdsmiljøorganisationen. Arbejdsgiver har nemlig pligt til at udarbejde en plan over arbejdsmiljøorganisationen og gøre planen tilgængelig for medarbejderne.
Planen skal indeholde oplysninger om:
Du kan evt. også søge viden om arbejdsgangene i arbejdsmiljøudvalget. Herunder hvor ofte udvalget mødes, hvornår I som medlemmer får tilsendt materiale samt om udvalget har nedsat arbejdsgrupper og hvad evt. arbejdsgrupper arbejder med.
Hvis du er AMR i en arbejdsmiljøgruppe eller tillidsrepræsentant og med i SU, kan det være en god ide, at du danner dig et overblik over, hvordan arbejdsmiljøudvalget/arbejdsmiljøudvalgene fungerer i din virksomhed. Og at du finder frem til den eller de personer, som repræsenterer dig og de kolleger, som du repræsenterer.
Din arbejdsgiver har pligt til at udarbejde en plan over arbejdsmiljøorganisationen samt gøre planen tilgængelig for alle medarbejdere.
Du bør også finde ud af, hvordan du kan bære problemstillinger, som ikke kan løses eller ikke bliver løst i f.eks. arbejdsmiljøgruppen, videre ind i arbejdsmiljøudvalget. et er derfor en god ide, at finde ud af, om udvalget har beskrevet, hvordan de vil samarbejde med bl.a. arbejdsmiljøgrupper og samarbejdsudvalg, og hvilke procedurer udvalget har aftalt.
Se oversigt over indhold og værktøjer om indflydelse.
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.