Hjælp til at bruge FOA Job

• Hvilken hjælp kan jeg får af min fagforening?

Hvis du er medlem af FOA, kan du få:

• adgang til en pc med direkte link til FOA Job
    • personlig hjælp til at bruge FOA Job

Hvis du vil have hjælp til at bruge FOA Job, er det en god idé at ringe til din afdeling i forvejen for at være sikker på, at der er en, der har tid til at hjælpe dig. Du kan forvente at få en aftale inden 5 arbejdsdage efter, at du har spurgt om hjælp.

Find din fagforening

• Hvor finder jeg brugervejledningen til FOA Job?

Hent vejledning til FOA Job

Du kan hente vejledningen som pjece i din FOA-afdeling:

Find din afdeling

• Husk af tjekke om der er overenskomst!

Når du fremsøger jobannoncer på FOA Job, skal du være opmærksom på, at der kan være annoncer fra private arbejdsgivere, der ikke har overenskomst med FOA.

Læs mere om hvordan du tjekker om der er overenskomst

• Har du problemer med at søge på FOA Job via Safari-browser?

• Har du en iPad eller iPhone skal du gå ind i Indstillinger. Herunder vælger du menupunktet Safari.

• Hotline - har du problemer med at bruge FOA Job?

Problemer med at logge på FOA Job:

Ring 46 97 25 91

Mandag-torsdag kl. 9-15
    Fredag kl. 9-12

Problemer med at bruge FOA Job

Ring 46 97 23 96

Mandag-torsdag kl. 9-15
    Fredag kl. 9-12

Du kan også kontakte vores hotline: foajob@foa.dk

Sådan søger du i FOA Job

• Hvordan afgrænser jeg min søgning?

Du kan afgrænse din søgning i FOA Job, så du fx kun får vist jobannoncer:

• fra en bestemt by
    • for en bestemt stillingsbetegnelse
    • fra en bestemt arbejdsplads

Sådan gør du:

Konkret skal du sætte et + (plus) foran det/de ord, som du vil afgrænse din søgning med. Hvis du fx vil finde jobannoncer for social- og sundhedsassistenter i Horsens kan du søge på:

+Horsens +social- og sundhedsassistent

Du kan også afgrænse din søgning ved at sætte anførselstegn rundt om et ord fx:

"serviceassistent" "Hillerød"

• Hvorfor får jeg vist jobannoncer, der ikke passer til det, jeg har søgt på?

FOA Job viser dig jobannoncerne i den rækkefølge, de passer til de jobønsker, du har indtastet. Jobannoncerne er derfor opdelt i grønne søgeresultater, der passer godt til din søgning, og røde søgeresultater, der kun delvist passer til din søgning. Derfor vil du under røde resultater kunne finde job, som fx ligger langt fra den by, hvor du har ønsket at arbejde.

Samtidig søger FOA Job ikke kun på det, du har bedt om, men også på noget, der ligner. Søger du fx på pedel Brøndby, vil FOA Job også vise dig job som teknisk servicemedarbejder i Rødovre.
    Men du kan også være uheldig at få vist jobannoncer, der virker helt forkerte. Det skyldes, at FOA Job finder jobannoncerne ved at søge på ord på andre jobsider på internettet.

Fordelen ved, at FOA Job søger på ord er, at du som bruger får vist mange flere job end på de fleste andre jobportaler. Ulempen er, at du risikerer at få vist nogle søgeresultater, der er lidt skæve, fordi et ord, du har skrevet i søgefeltet, findes i en jobannonce, men på en anden måde, end du har tænkt sig. Hvis man fx søger job som social- og sundhedshjælper i Kolding, kan man risikere at få vist jobannoncer fra et plejehjem i Helsingør, hvor lederen hedder Kolding til efternavn.

Nogle af disse fejl kan ikke undgås. Men finder du en jobannonce, som du overhovedet ikke kan forstå, hvorfor du får vist, må du meget gerne sende den til foajob@foa.dk, så vi kan prøve at undgå den slags fejl en anden gang.
  • Jeg får beskeden "Jobannoncen findes ikke"

Når man klikker på jobannoncen, kan man en sjælden gang komme ud for at få beskeden "Jobannoncen findes ikke". Det skyldes at FOA Job søger på internettet efter jobannoncer hver nat. Hvis en annonce bliver fjernet fra en jobside i løbet af dagen, vil linket til FOA Job-annoncen være tomt. En annonce kan godt blive fjernet af arbejdsgiveren eller jobcentret, selvom ansøgningsfristen ikke er udløbet - fx hvis jobbet allerede er besat.