Topfrise med FOAs slogan

Med FOA får du mærkbare medlemsfordele

Er der nogen grund til at være medlem af en fagforening? Giver det mig nogle fordele at være medlem af FOA? Får jeg flere medlemsfordele i FOA end i de billige fagforeninger?

Det korte, klare svar er: Ja! Ja! ja!

Det mere uddybende svar er, at der både er politiske, økonomiske, juridiske, arbejdslivsmæssige, faglige, sociale, praktiske og demokratiske fordele ved at være medlem af FOA.

Med FOA får du 7 mærkbare medlemsfordele:

1. Med FOA får du overenskomst og politisk kraft. Som medlem af et fagligt fællesskab med 182.000 medlemmer får du en politisk indflydelse, du ikke ville kunne få alene. Vores størrelse gør os stærke, når vi forhandler om højere løn og bedre arbejdsvilkår med arbejdsgiverne. Og vores mange medlemmer betyder, at politikere og medier lytter til os, når vi sætter emner som nedskæringer, dårligt arbejdsmiljø, ligeløn og velfærd på dagsordenen.

Få overenskomst og politisk kraft

2. Med FOA får du tjek på løn og økonomi. Som medlem af FOA har du adgang til økonomisk ekspertise og rådgivning. Hvis du er usikker på, om du får den rigtige løn, sidder vores eksperter klar til tjekke din lønseddel. Og hvis du er i tvivl, om du har råd til at gå på barsel, deltid eller efterløn, kan vores økonomiske eksperter regne på dine muligheder – uanset hvor du befinder dig i livet.

Få tjek på løn og økonomi

3. Med FOA får du juridisk hjælp. Som medlem af FOA behøver du ikke at forsøge at gennemskue arbejdstidsregler, barselsregler, ferieregler, elevrettigheder eller sociallovgivning på egen hånd. Ingen kender regler og rettigheder bedre end os. Vores hold af juridiske eksperter kan oversætte juridisk sprog til forståeligt dansk, og de leder dig sikkert igennem junglen af regler og paragraffer. Vi kan hjælpe dig med at klage over en afgørelse, og vi fører din sag, hvis du er kommet til skade, er kommet i klemme i systemet eller er blevet uretmæssigt behandlet af din arbejdsgiver.

Få juridisk hjælp

4. Med FOA får du et godt arbejdsliv. Som medlem af FOA kan du altid få inspiration til at søge nyt job eller finde øget arbejdsglæde i dit nuværende job. Vi har 100 års erfaring med at kæmpe for et meningsfuldt arbejdsliv, der er fagligt udfordrende uden at være opslidende. Vi giver gode råd om jobsøgning og vejleder dig om mulighederne for at gå op eller ned i tid. Og vi kan sørge for, at du og dine kolleger får hjælp til at forebygge stress og passer godt på jeres kroppe.

Få et godt arbejdsliv

5. Med FOA får du faglig udvikling. Som medlem af FOA kan du få efteruddannelse, foredrag og kurser, der styrker dine kompetencer og øger dine chancer på det moderne arbejdsmarked. Vi sidder med ved bordet, når gamle uddannelser bliver opdateret, og når nye uddannelser bliver opfundet. Vi kan derfor hjælpe dig, så du finder din vej – uanset om du overvejer at skifte spor, eller du ønsker at stå fagligt stærkere, der hvor du er.

Få faglig udvikling

6. Med FOA får du rabatter og oplevelser. Som medlem af FOA får du adgang til en verden af gode tilbud. Fordi vi er så mange, kan vi hele tiden forhandle nye rabatter hjem – på alt fra ferier og oplevelser til dagligvarer, luksusvarer og forsikringer. Det giver dig råd til flere varer i indkøbsvognen i hverdagen, mere luksus i weekenden og flere oplevelser i ferien.

Få rabatter og oplevelser

7. Med FOA får du en stærk partner tæt på arbejdet. Som medlem af FOA har du altid adgang til hurtig hjælp og medbestemmelse. Med knapt 6.000 tillidsrepræsentanter og 4.000 arbejdsmiljørepræsentanter ude på arbejdspladserne er der aldrig langt fra klare råd fra en person med indsigt i dit fag og dine arbejdsforhold eller en kvalificeret bisidder. Og med vores 38 lokale afdelinger spredt rundt i hele landet er din fagforening også tæt på, hvis du vil have indflydelse på FOAs politik og mærkesager.

Få en stærk partner tæt på arbejdet

På hvert af de 7 områder finder du en lang række konkrete medlemsfordele. Fordelene giver dig en stærk hånd i dit arbejdsliv, råd til fornøjelser i ferie og fritid og en udstrakt hånd, hvis tingene ikke går som planlagt i dit arbejds- eller privatliv.