Godt arbejdsliv

Hjælp til at gå op eller ned i tid

Får du nej til flere timer på din arbejdsplads, selv om du ønsker at arbejde fuldtid? Eller har du brug for færre timer for at få hverdagen og familielivet til at hænge sammen?

Som FOA-medlem kan du få hjælp– hvad enten du ønsker at gå op eller ned i tid.

Især unge FOA-medlemmer kan have svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet med et fast job eller fuldtidsjob. De møder et arbejdsmarked med vikariater, løsansættelser og kontrakter på få timer. Nogle må derfor have flere jobs for at få økonomien til at hænge sammen.

Ønsker du flere eller færre timer?

Derfor har FOA indgået en aftale med arbejdsgiverne, som gør det muligt for dig at få flere timer, hvis du er på deltid. Hvis du som FOA-medlem er deltidsansat i kommuner og regioner, får du førsteret til at søge de ledige timer, der opstår, når der bliver en stilling ledig, eller en ny stilling bliver slået op.

Du kan også få hjælp hos FOA, hvis du ønsker at gå ned i tid. Hvis du fx ønsker at få mere tid til familien, kan FOA give dig et overblik over de økonomiske konsekvenser, der vil være ved at arbejde færre timer.

Lad FOA undersøge, om du kan gå op eller ned i tid

Kontakt din tillidsrepræsentant eller din lokale fagforening, hvis du ønsker hjælp til at forhandle flere timer, eller hvis du vil kende konsekvenserne af at gå ned i tid.

Find din lokale fagforening

Vidste du, at
  • 76% af FOAs medlemmer under 31 år ønsker flere timer?
  • der kan være en forskel på op til 5.580 kr. i dagpenge-/barselsdagpengesats mellem en fuldtidsansat og en deltidsansat?
  • der er en økonomisk gevinst for arbejdsgiver ved at bruge deltidsansatte som vikarer? Mange af FOAs deltidsansatte fortæller, at de har merarbejde uden at få overtidsbetaling – kun almindelig timeløn?