FOA efter drab: Utilstedeligt med farligt alenearbejde

Knivdræbt medarbejder arbejdede alene. Redegørelse rejser kritik fra FOAs forbundsmand.

Forbundsformanden for FOA, Mona Striib, reagerer skarpt på nyheden om, at den knivdræbte medarbejder på det private bosted Ørbækskilde var alene på sin afdeling med en udadreagerende beboer og lang vej til hjælp. Det viser botilbuddets redegørelse omkring forløbet.

- Ingen skal sætte livet på spil, når de passer deres arbejde. Det er helt utilstedeligt, at medarbejdere arbejder alene med udadreagerende beboere. I den konkrete sag, er det meget svært at se, hvordan arbejdet er blevet tilrettelagt på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde, siger Mona Striib.

Drabet på den 29-årige mand er det 6. drab på et af landets bosteder siden 2012. På det pågældende bosted har der også tidligere været en episode med alenearbejde, skriver fagbladet FOA

- Sagen er en frygtelig påmindelse om de forhold, som mange ansatte i socialpsykiatrien desværre genkender. Fysisk vold og trusler om vold er et udbredt problem i socialpsykiatrien, hvor man skal rumme mennesker, der plages af svære psykiske lidelser, siger Mona Striib.

4 ud af 10 FOA-medlemmer inden for psykiatrien svarede i 2019, at de havde oplevet fysisk vold inden for de seneste 12 måneder. 6 ud af 10 havde oplevet trusler om vold.

- På trods af den indsats, der blev iværksat efter det sidste tragiske drab på Lindegården i 2016, er vold og trusler om vold stadig virkelighed. Derfor skal man tage fat med fornyet kraft. Det gælder ikke mindst i forhold til at undgå farligt alenearbejde og grundlæggende styrke socialpsykiatrien. Ingen skal sætte helbredet på spil, og borgerne har ret til ordentlige vilkår, siger Monas Striib.

Hun påpeger vigtigheden af, at socialpsykiatrien tænkes ordentligt ind i den 10-årige psykiatriplan.

- Det her viser, at socialpsykiatriens og kommunernes muligheder for at give de rigtige tilbud til de rigtige borgere ikke er gode nok. Det er vi nødt til at tænke ind i den 10-årige indsats for hele området,” siger Mona Striib.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning