FOA: Dagplejere taget som gidsler i kommunes jagt på besparelser

Det er yderst kritisabelt, når Faaborg-Midtfyn forsøger at forringe lønforhold hos medarbejdere i jagten på besparelser, mener FOA-formand. Nu bringes forhandlingerne et niveau op.

Onsdag gik forhandlerne fra FOA Sydfyn og Faaborg-Midtfyn Kommune fra hinanden uden et forlig om dagplejernes løn.

”Det skriger til himlen, når vi ser en kommune, der af sparehensyn opsiger aftaler om lønnen for en medarbejdergruppe, som de selv har indgået. Aftaler vi går ud fra, har været velovervejet og velbegrundet. Vi undrer os over, at det ikke lykkes at nå enighed om, at man ikke begår indgreb i faggruppers løn i jagten på besparelser, og det strider mod principperne om lokal løndannelse,” siger forbundsformand Mona Striib.

Forhandlingerne bringes nu et niveau op - til en niveau 2-forhandling - hvor FOA og KL deltager i den lokale forhandling.

Tillid til lokal løndannelse og kommunen smuldrer

Det er ikke første gang, at Faaborg- Midtfyn Kommune skrotter lokale lønaftaler for at spare på økonomien. I foråret 2017 fyrede kommunen 158 social- og sundhedshjælpere og assistenter for at genansætte dem på en ny kontrakt, hvor funktionstillæggene var fjernet. Op til 36.000 kroner kunne den enkelte medarbejder risikere at miste i løn om året.

”Kommunen undergraver sig selv som aftalepart, når de gentagende gange bryder deres aftaler. Det er også med til at fjerne tilliden til lokal løndannelse, som efterhånden skrider, når vi kigger landet over. Det går ikke, at nogle faggrupper ikke kan få del i de midler, som er afsat,” siger Mona Striib.

Lønnedgang fører ikke til besparelser

At sætte dagplejerne ned i løn er i strid med anbefalingerne fra Kommunernes Landsforening. I dokumentet ”Løn og Strategi” råder KL kommunerne fra at sætte lønnen ned for at opnå besparelser, da den kortsigtede besparelse i sidste ende vil blive opkrævet gennem reguleringsordningen.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning