Tusinder af SOSU’er risikerer at blive smidt ud af Danmark

Det såkaldte paradigmeskifte kan betyde, at tusinder af social- og sundhedsmedarbejdere mister deres opholdstilladelse og må forlade landet.

40.000. Så mange social- og sundhedsansatte kommer Danmark til at mangle om bare 10 år. Ikke desto mindre betyder et lovforslag fremsat af regeringen, som resultat af regeringen og DF's aftale om et "paradigmeskift", at mange tusinder af SOSU'er kan sendes ud af landet.

"Jeg har svært ved at sætte ord på, hvor ualmindeligt uigennemtænkt og skadeligt det her er," siger Mona Striib, formand for FOA.

FOA har næsten 20.000 medlemmer med anden etnisk baggrund end dansk. Heraf er omkring 10.000 i landet på en opholdstilladelse, og FOA frygter, at mange af dem kan miste deres opholdsgrundlag og skal hjemsendes.

"To ud af tre af FOAs medlemmer med opholdstilladelse arbejder på social- og sundhedsområdet. Manglen på varme hænder i på plejehjem, i hjemmeplejen, hospitaler og andre institutioner er en af de største trusler mod vores fælles velfærd. Nu gør regeringen ondt værre. Det er skammeligt," mener Mona Striib.

"Vi taler om at afvise mennesker, som hver dag er med til at gøre Danmark rigere. Mennesker som på bedste vis har levet op til kravene om arbejde, selvforsørgelse, uddannelse og aktivt medborgerskab. Mennesker som med deres arbejde bidrager til det danske velfærd. Vi kan kun indtrængende opfordre regeringen til at tænke sig om igen og rette op på, hvad der kun kan være en uigennemtænkt fejl," siger Mona Striib.

Ved trepartsaftalen i 2016 blev regeringen og arbejdsmarkedets parter enige om at styrke integrationsindsatsten. Blandt andet gennem den såkaldte Integrationsgrunduddannelse (IGU), som skulle skaffe flere flygtninge og familiesammenførte i arbejde eller uddannelse.

"Det er meget svært at se det såkaldte paradigmeskifte, som andet end et brud på ideen og formålet med trepartsaftalen og IGUen. Det er sørgeligt og helt ærligt meget skuffende. Vi skal kunne stole på de aftaler, vi indgår med regeringen", siger Mona Striib.

Læs FOAs høringssvar til Lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven, repatrieringsloven m.m.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning