FOA var vært ved Bælgfrugternes Dag

Minister og ordførere fra folketinget besøgte FOA, og fik frokost med bælgfrugter.

Danskerne skal spise meget mere grønt. Og særligt bælgfrugter er en god kilde til protein. Siden lanceringen af de nye officielle kostråd in 2021, har bælgfrugternes placering i kostrådene fået en øget opmærksomhed. Men der er lang vej hjem. Danskerne spiser ca. 2 gram bælgfrugter om dagen, og kostrådene lægger op til, vi spiser 100 gram tilberedte bælgfrugter om dagen.

Kost-og Servicesektorens medlemmer i køkkener, daginstitutioner, på skoler, i storkøkkener og i kantiner har et højt fagligt kendskab og faglig viden om bælgfrugterne, om sund kost samt om et mere bæredygtigt fødevareindtag.

”Vores spisevaner er i den grad bundet op gennem vores vaner og vores kultur. Det kræver både en kultur- og vaneændring,” siger Pia Heidi Nielsen, sektorformand for Kost- og Servicesektoren i FOA.

”Sektorens medlemmer arbejder allerede med denne dagsorden. Vi skal sammen med vores faglige viden nudge danskerne i alle aldersgrupper til at både spise mere af bælgfrugterne, men vi skal også bringe vores faglige viden og indsigt i spil i forhold til opskrifter og madmod. Det kan vi.”

Som et led i det arbejde var FOA engageret i Bælgfrugternes Dag den 10. februar, hvor der over hele landet var arrangementer med bælgfrugterne som omdrejningspunkt. I kraft af medlemskabet i ”Rådet for sund mad” var FOA vært for fødevareminister Jacob Jensen, en række ordførere fra folketingets partier og medlemmer af rådet ved et arrangement, hvor de havde mulighed for at smage, hvordan de professionelle køkkener kan inspirere os til at putte lidt flere bælgfrugter i maden derhjemme.

Rådet for sund mad er et partnerskab med 29 medlemmer, der er centrale aktører i MadDanmark, og dækker hele fødevarekæden. Vi har en vision om, at alle danskere kommer til at spise sundere. Sammen sætter vi madens rolle for danskernes sundhed på dagsordenen. Rådets medlemmer samarbejder gennem initiativer, der har en positiv betydning for danskernes madvaner. Bælgfrugternes Dag er sådan et initiativ, og FOA er projektleder.