FOA går med i Drukfri Ungdom

Der er brug for en markant ændring af unges alkoholkultur, som er med til at skabe øget ulighed. Derfor går FOA nu med i initiativet Drukfri Ungdom, der opfordrer politikerne til at indføre en 18-års aldersgrænse for køb af alkohol.

Danske unge har en kedelig europarekord som dem, der drikker hyppigst og oftest har været fulde.

Selvom konsekvenserne af alkoholkulturen er til at få øje på hos alle unge, er der en social ulighed i de negative konsekvenser af alkoholforbrug både her og nu og på længere sigt. Unge, der kommer fra et hjem, hvor forældrene har økonomiske eller sociale problemer, eller som blot har en kortere uddannelse, har nemlig højere risiko for at opleve negative konsekvenser af deres alkoholforbrug – blandt andet vold, ulykker, konflikter og fortrudte handlinger.

Ifølge formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA, Torben Klitmøller Hollmann, skal den kurve knækkes, og derfor går FOA nu med i initiativet Drukfri Ungdom, der arbejder for at ændre alkoholkulturen ved at hæve aldersgrænsen for salg af alkohol til 18 år.

”Vi har længe hørt politikere tale om, at vi skal bekæmpe ulighed i sundhed – og ungdomsdruk er et af de områder, der skaber netop dét. Et højt alkoholforbrug i en tidlig alder og en familie med få ressourcer er en dårlig cocktail, som vores unge kommer til at betale en alt for høj pris for langt ind i deres voksenliv. Derfor går vi med i Drukfri Ungdom for at være med at rykke ved den tidlige debutalder,” siger Torben Klitmøller Hollmann.

Drukfri Ungdom består udover FOA af 24 organisationer, der fælles peger på en ensartet aldersgrænse på 18 år for salg af alkohol som et første og målrettet skridt mod at skabe en bedre alkoholkultur for unge.

De 25 organisationer i Drukfri Ungdom er:
Børnerådet
Hjerteforeningen