Videodagbog: Det bliver en sej omgang

I begyndelsen af ugen landede det overordnede resultatet for overenskomstforhandlingerne mellem kommunerne og de offentligt ansattes repræsentanter. Nu begynder de regionale forhandlinger og FOAs egne forhandlinger.

Mandag morgen efter mange timers uafbrudte forhandlinger landede den første del af OK21. Sammen med de andre fagforeninger på det offentlige område præsenterede forbundsformand Mona Striib en aftale med lønstigninger på 5,02 procent. Det er et stykke over de forventede prisstigninger, så dermed sikres reallønsfremgangen.

FOAs formand betegner resultatet som pænt under omstændighederne.

”Vi gik ikke bare ind for at sikre reallønnen. Vi gik ind for at forbedre den for FOAs medlemmer. Jeg er tilfreds med, at det er lykkedes for os at sikre lønstigninger trods et ekstremt svært udgangspunkt med corona og økonomisk usikkerhed,” siger Mona Striib.

Men OK21 er langt fra slut, med den overordnede aftale kommunerne og de ansattes forhandlere landede tidligere på ugen. I weekenden begynder forhandlingerne på det regionale område og samtidig går FOA i gang med at udmønte detaljerne i det kommunale forlig.

”Det bliver en sej omgang”, lover Mona Striib, ”men lad os ønske hinanden rigtig god vind med de kommende resultater.”