Frontpersonalet skal have en klar plan for vaccinering

Beslutningen om at stoppe brugen af AstraZeneca-vaccinen er den rigtige, mener FOA. Men den stiller også krav til myndighederne, som nu må svare på, hvad det kommer til at betyde for medarbejderne, der står i frontlinjen.

Onsdag meddelte Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen, at Danmark stopper med at bruge AstraZeneca-Vaccinen, som i forvejen har været på pause siden den 11. marts. Mona Striib, der er FOAs formand, bakker om beslutningen, men samtidig mener hun, at den stiller nogle krav til myndighederne.

”Sundhedsmyndighederne skal svare på, hvad det her betyder for frontpersonalet? Hvad sker der med de medarbejdere, der har fået første stik? Hvad med de mennesker, der står i frontlinjen, men endnu ikke har fået vaccinen? Rigtig mange medarbejdere står lige nu med en masse spørgsmål, som kræver handling og svar,” siger Mona Striib.

Det haster
Siden vaccinen blev sat på pause, så er vaccinationerne af FOAs medlemmer stort set gået i stå, viser statusrapporter fra Sundhedsstyrelsen. Derfor haster det med at komme i gang igen, mener Torben Hollmann, der er formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA.

”Vi har i den grad behov for at komme i gang med at vaccinere frontpersonalet. Sundhedsmyndighederne skal fremlægge en klar plan, så folk ved, hvad de kan regne med. Det haster, fordi vi stadig er et sted, hvor der risikerer at opstå akut personalemangel, hvis sygdommen får fat på fx et plejecenter,” siger Torben Hollmann.

Myndighederne har handlet rigtigt
Begrundelsen for at stoppe brugen af AstraZeneca-vaccinen var, at der i sammenhæng med vaccinen har været indberetninger af alvorlige tilfælde af blodpropper, fald i antal af blodplader og blødninger. Med den nuværende smittesituation i landet ville den fortsatte brug af vaccinen ikke kunne forsvares, lød det fra Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, på pressemødet onsdag.

Selvom beslutningen nu kalder på hurtig handling fra myndighederne, så bakker Mona Striib stadig op om den.

”Det er afgørende, at det er trygt at lade sig vaccinere. Jeg mener, at det er klogt, at sundhedsmyndighederne handler konsekvent, når der er mistanke om meget alvorlige bivirkninger. Det handler også om at sikre tilliden til vaccine-strategien,” siger forbundsformand Mona Striib.