Ny kampagne for flere i social- og sundhedsfaget

En ny rekrutteringskampagne skal appellere til, at flere vælger en uddannelse og karriere inden for social- og sundhedsområdet.

"Social+Sundhed – Faglighed gør en forskel” er navnet på en ny kampagne, der vil sætte fokus på, hvordan man i social- og sundhedsfaget gør en forskel på daglig basis – og på de mange muligheder for job og karriere, der er i branchen.

Bag kampagnen står FOA sammen med KL, Danske Regioner og Danske SOSU-skoler. Og ifølge FOA er behovet for flere faglærte inden for området noget, der har betydning i både et fagligt og bredt samfundsmæssigt perspektiv.

"Med et stigende antal plejetrængende og en faldende andel af faglærte inden for social- og sundhedsområdet, har samfundet lige nu en kæmpe opgave med at sikre flere uddannede social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter. Vi skal have fælles fokus og en bred vifte af initiativer for at få flere i faget. Kampagnen handler om det nære i hverdagen, om fagligheden og at der også er en karriere i faget. Vi har brug for de unge. De skal være med til at bevare velfærden i Danmark,” siger formand for FOA, Mona Striib.

”Social+Sundhed – Faglighed gør en forskel” skal blandt andet være med til at understrege den store rolle, som fagligheden spiller inden for området. Kampagnen giver derfor indsigt i, hvordan engagerede elever og uddannede hver eneste dag gør en forskel, og hvad der driver dem i deres uddannelse og fag.

I social- og sundhedsfaget kommer man nemlig hele vejen rundt om mennesket – fysisk, psykisk og socialt. På den måde er der tale om en stærk kobling mellem praksis og teori, hvor man får lov til at være helt tæt på borgeren: Muligheden for at fordybe sig en i en faglig praksis, der handler om yde hjælp til mennesker, som har brug for det. Ikke bare læse om det i bog, men rent faktisk føre det ud i livet.   

Kampagnen er digital og er bygget op om sitet socialsundhed.dk og Facebook-siden Social+Sundhed. ”Social+Sundhed” vil også kunne følges på Instagram og Youtube.

Kampagnen kører frem til marts 2020 og er finansieret af puljemidler fra Børne- og Undervisningsministeriet.