Vi vælger velfærden

En lang række offentlige og private faglige organisationer går sammen i et fælles initiativ for at styrke kampen mod uligheden og for velfærden.

En sammenslutning af faglige organisationer med FOA i spidsen har indkaldt til et landsdækkende tillidsmandsmøde i Odense den 4. oktober. Overskriften er Danmark for Velfærd, og det handler om kampen for velfærden og mod uligheden.

”Når vi oplever et skatteudspil som det i går, der kun tilgodeser dem med over 350.000 i årsindtægt – og bare bliver bedre hele vejen op til bankdirektøren – samtidig med at ledige, syge, pensionister og kontanthjælpsmodtagere ikke får en øre, men tværtimod rammes af besparelser på velfærden, så er det vist på tide, at vi i fagbevægelsen går sammen på tværs af fag og skel og slår et slag for velfærden”, siger FOAs formand Dennis Kristensen.

Danmark for velfærd er et samarbejde mellem en række lokale LO-sektioner og fagforbund som 3F, HK, Danmarks Lærerforening, BUPL, Dansk Socialrådgiverforening og FOA.

”Det her er ikke en kamp for den offentlige sektor og de offentligt ansatte,” forklarer Dennis Kristensen.

”Velfærden er et fundament under hele det Danmark, vi i fællesskab har opbygget gennem generationer. Hvis der ikke er ordentlig uddannelse til vore børn og unge, ordentlig pleje og omsorg for vores ældre, ordentlig sundhedspleje når vi bliver syge, gode veje at køre på når vi skal på arbejde og folk til at holde veje gader trygge om natten, så hænger systemet ikke sammen længere. Det gælder uanset, om man arbejder det ene eller det andet sted. Derfor er det her en fælles kamp”, siger han.

Foreløbig er kulminationen på samarbejdet det landsdækkende tillidsmandsmøde den 4. oktober, men Dennis Kristensen håber, at det vil udvikle sig til et større og mere blivende samarbejde.

”Tillidsmandsmødet er et første skridt, men det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg håber, at det blot er første skridt, og at vi sammen vælger at gå videre for at sende et klart signal til politikerne – både på Christiansborg og i kommunerne og regionerne – om at vi vil velfærden og er villig til at kæmpe for den,” siger Dennis Kristensen.

Fredag den 1. september lancerer Danmark for Velfærd en fælles underskriftindsamling, der skal sende et signal om, at danskerne vil velfærd frem for nedskæringer og skattelettelser og forhåbentlig være med til at skabe opmærksomhed om tillidsmandsmødet den 4. oktober.