Sascha Madsen
Sascha Madsen sendte 40 uopfordrede ansøgninger på bare én uge og sender omtrent lige så mange hver eneste uge.

Opråb fra en ung: Ingen job at få

Sascha Madsen, 21 år har søgt utallige stillinger siden hun blev færdig som pædagogisk assistent i december 2011. Men er ikke blevet indkaldt til en eneste samtale inden for det pædagogiske område.

Pædagogiske assistenter topper listen over arbejdsløshed blandt nyuddannede, viser nye tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Hver tredje pædagogisk assistent er arbejdsløs i mindst 26 uger, mens gennemsnittet for alle nyuddannede er hver syvende.

Sascha Madsen har siden hun blev uddannet pædagogisk assistent i december 2011, forgæves sendt ansøgninger i hobetal af sted. Vi spurgte hende, hvilke barrierer hun oplever og hvad hendes planer fremover er.

’Jeg er ikke i tvivl om, at det især er krisen, der spiller ind, fx i form af ansættelsesstop og nedskæringer overalt – og det er ikke mit indtryk, at vi er på vej ud af krisen. Samtidig oplever jeg en stor barriere i form af at dem, der skal ansætte pædagogiske assistenter, ikke ved hvad uddannelsen indeholder og dermed ikke hvad jeg kan tilbyde. Og derfor sker der ofte det at arbejdsgiverne hyrer pædagoger i stedet – det ved de hvad er, fordi de selv er uddannede pædagoger’ 

Vil fortsat være pædagogisk assistent
Overalt lyder mantraet ’videreuddannelse’ og mange vil tænke at det er oplagt for Sascha at læse videre og opkvalificere sig:

’Jeg bliver tit spurgt, hvorfor jeg ikke tager pædagoguddannelsen og derved forbedrer mine chancer for at få job. Men for det første giver pædagogisk assistent uddannelsen ikke merit, for det andet vil det være en økonomisk udfordring at skulle i gang med endnu mere uddannelse, og for det tredje har jeg jo taget uddannelsen som pædagogisk assistent, fordi jeg godt kan lide dens fokus på samvær med børn. Jeg er stolt af min faglighed – og det er den jeg ønsker at arbejde med.’

Et dumt regnestykke
For nogle år tilbage var Sascha sammen med FOA Ungdom med til at udregne, hvad det egentlig koster ikke at bruge de nyuddannede pædagogiske assistenter. Når man regner uddannelsens pris og dagpengeydelser ved efterfølgende ledighed sammen, løber prisen på en ledig pædagogisk assistent op i flere millioner. Dét regnestykke frustrerer Sascha:

’Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke prioriteres at få os unge i arbejde, og det er frustrerende at vide at det koster samfundet så mange penge, at jeg går rundt med den nyeste viden og ny energi uden at kunne bruge det aktivt.’