"Nedskæringer kommer ikke til at gøre ondt på mig. De kommer til at gøre ondt på dig."

Peter,
brandmand i beredskabet

”Jeg er brandmand på verdens bedste arbejdsplads. Jeg er meget glad for at være der. Også efter 21 år. Vi er på døgnvagt. Vi møder ind kl. 8 om morgenen, og så siger vi god morgen til dem, vi skal være på vagt med, giver hinanden hånden, kigger hinanden lidt i øjnene. Vi skal være sammen i 24 timer, så det er en gammel tradition. Men vi er udsat for mange besparelser, vi bliver ganske enkelt færre og færre. Og så lytter man ikke til medarbejderne mere, som man gjorde i gamle dage. Der er brug for flere hænder, ikke flere akademikere med ”overblik”. Ilden skal slukkes, ikke beregnes. Det værste er, at de må skære, hvad de vil. Det kommer ikke til at gøre ondt på mig. Det kommer til at gøre ondt på dig og de borgere, vi ikke kan redde. Det giver jo lidt sig selv, hvad det betyder, hvis der ikke er en brandbil, der er klar, når det brænder.”

Mere menneske - mindre system

Hos FOA mener vi, at vi skal lytte til Peter og alle de andre, der er ude på arbejdspladserne hver dag. Dem der ved, hvad der skal til, hvis forholdene skal forbedres. Og dét skal de. Et system, der skal fungere bedre, skal starte med at lytte.

Så vi kan få mere menneske og mindre system.

Lyt til flere historier på "Mere menneske - mindre system"