Sensorgulv slår alarm ved fald

Intelligente gulve i plejeboliger giver bedre tryghed for beboere og personale. Teknologien kan også spotte sygdomme og sårbare situationer.

”Nej hvor er det godt du kommer nu.”

Det kan være ordene fra en ældre borger med demens, når social- og sundhedsassistent Pia Vogelius Jensen igen er på rette sted på rette tidspunkt

Og det er ikke helt tilfældigt, for på hendes arbejdsplads, plejecenter Skovhuset i Hillerød, har man intelligente gulve med sensorer, der kan alamere personalet, hvis en borger falder.

Den nye teknologi blev installeret i alle Skovhusets 104 boliger da plejecenteret åbnede i august 2013, og personalet har taget godt i mod det nye hjælpemiddel.

Mere end bare en faldalarm
Sensorgulvet sender en besked til en computer, hvis en beboer falder på gulvet i sin bolig. Computeren sender straks alarmen videre til personalets mobiltelefoner, som på den måde kan komme borgeren til undsætning med det samme.

Men systemet kan meget mere end det, fortæller Pia Vogelius Jensen.

”Vi kan selv indstille gulvene i de 104 rum. På den måde kan vi for eksempel få en besked, hvis en beboer er gået på toilettet og ikke er kommet tilbage efter en forudindstillet tid. Vi kan også få en alarm hvis borgeren er gået ud på terrassen. Det er især vigtigt på denne årstid,” siger hun til Fagbladet FOA.

Ingen tvang
Når en ny beboer flytter ind, tilbyder personalet muligheden for at benytte det intelligente gulv.

Men der er ingen tvang. Nogle vælger kun at benytte sig af faldalarmen, mens andre vil gerne have flere funktioner slået til. Omkring 100 har sagt ja til, at gulvet er slået til.

”Jeg ser det ikke som overvågning. Faktisk har vores borgere meget mere privatliv, fordi vi ikke hele tiden kommer rendende for at tjekke, om alt er i orden. Men vi kommer, når de står i en sårbar situation, eller når de lige er stået op. Og så bliver de glade for, at vi lige er der på det rette tidspunkt,” siger Pia Vogelius Jensen.